V Británii tento systém funguje již šest let a využívá ho pět až dvacet procent zákazníků. Společnost doufá, že v ČR to bude podobný podíl. "Pilotní provoz poběží minimálně půl roku," uvedl Beháň. Kontroly zda zákazníci naskenují všechny položky v košíku budou probíhat náhodně.
Tesco kromě skeneru, který si zákazník vyzvedne při vstupu do prodejny, nabídne i verzi s mobilním telefonem. Konkurenční Globus se rozhodl pro skenery. Podle mluvčí řetězce Pavly Hobíkové je praktičtější. Rozdíl mezi načítáním kódů mobilním telefonem a skenerem je v několika faktorech.
"Skeneru se nezamyká displej jako je tomu díky nastavení u většiny mobilních telefonů a nemusíte jej po čase opakovaně odkódovávat. Také si ho můžete kdykoliv odložit do stojanu na košíku a mít pro nákup volné obě ruce, přitom vám ho nikdo neodcizí. Nevybíjíte si ani baterii v mobilu," uvedla Hobíková. Celkem budou mít zákazníci Globusu v 15 obchodech k dispozici 1600 skenerů a 81 pokladen. Technologie Scan&Go prošla tříletým testováním, které ukázalo, že zákazníci moderní styl nakupování přijali.
Kaufland nyní zavedení podobné novinky neplánuje. "V zásadě se zajímáme o celou řadu inovací, které vedou ke zpříjemnění nákupu našich zákazníků, kam patří i možnost samoobslužného skenování Scan&Go. V současné době o jeho zavedení však neuvažujeme," uvedl mluvčí Michael Šperl.
Také Albert systém Scan&Go nevyužívá. "Zákazníci mohou platit na obslužných i samoobslužných pokladnách, kterými jsou vybaveny desítky vybraných obchodů," dodala mluvčí řetězce Barbora Vanko.
Samoobslužné nakupování je výhodné u velkých nákupů. Systém funguje tak, že na začátku nákupu si zákazník vyzvedne u vstupu na prodejní plochu mobilní ruční skener. Zboží skenuje už při vkládání do vozíku a celkovou hodnotu svého nákupu má po celou dobu stále pod kontrolou. Na závěr zboží zaplatí u vyhrazených pokladen. Dobu nákupu tak zkrátí o čas ve frontě a čas strávený vykládáním zboží na pokladní pás. Stejný postup je možný s vlastním mobilním telefonem s příslušnou aplikací.