Alternativní pohony šetří přírodu i peníze

13.08.2007 | , Finance.cz
LEASING A SPLÁTKY


perex-img Zdroj: Finance.cz

Vysoká cena ropy a z ní plynoucí růst cen pohonných hmot působí vrásky řadě řidičů. Zvláště v dnešní době, kdy má každá rodina minimálně jedno auto. Existuje však celá řada způsobů, jak na výdajích za pohonné hmoty ušetřit. Jednou z nich jsou alternativní pohony.

Téma: Pohonné hmoty od A do Z

Co proti tomu lze dělat? Přestat jezdit autem lze asi těžko. Život bez auta nebo jiného dopravního prostředku jezdícího na ropné deriváty si už drtivá většina z nás asi nedokáže ani představit. Tento problém však lze řešit i jiným způsobem, než přestat jezdit autem. Moderní auta totiž nemusí jezdit na benzín nebo naftu. Existuje totiž celá řada levnějších alternativních pohonů. Jejich masovému využití však brání řada faktorů, jako je vysoká pořizovací cena, lobby ropných kartelů a podobně.

Alternativní pohony automobilů:

  • Hybridní pohon
  • Vodíkový pohon
  • Propan-Butan (LPG)
  • Zemní plyn
  • Bionafta
  • Elektromobily


Hybridní pohon


Při dnešním stavu techniky se v zatím předvedených automobilech s hybridní technikou využívá kombinace spalovacího motoru s elektromotorem a dvěma zásobníky energie, tvořenými palivovou nádrží a sadou elektrických akumulátorů. Spotřeba hybridních motorů bývá velice nízká a většinou jsou schopny si samy dobíjet baterie. Nevýhodou je vysoká cena, vyšší hmotnost a poruchovost. Leaderem v oblasti hybridních pohonů jsou japonské automobilky Honda (Civic) a Toyota (Prius).


Vodíkový pohon


Vodík by se dal považovat za palivo budoucnosti. Nalézá se všude a jeho zásoby jsou nevyčerpatelné. Dnešní ceny jsou sice vysoké a výroba je náročná, ale jinak převládají klady. Vlády různých zemí se snaží podporovat programy na rozvoj vodíkového pohonu, nicméně lobby ropných firem masovému rozšíření zatím brání. Kolem roku 2010 se očekává masová výroba vodíkových aut. V poslední době se o vodíku často mluví i ve spojení s elektromobily, kdy jim pomáhá vyrábět el. energii. Mnozí výrobci automobilů jsou již dnes schopni vyrobit funkční prototypy, jejich účinnost, oproti klasickým spalovacím motorům je však stále nízká a problémem je i provoz za nízkých teplot.


Propan-Butan - LPG


Propan-Butan je plyn, který je vedlejším produktem při zpracování ropy. Dnes je nejvyužívanějším alternativním pohonem. Bohužel je na zásoby ropy vázán a tudíž se jeho cena bude měnit přímo úměrně ceně ropy. V současnosti je úspora provozních nákladů oproti standardním pohonům až třetinová. Přestavba motoru je jednoduchá, ale poměrně drahá a nevýhodou je i mírný pokles výkonu. Nádrže na  propan – butan jsou montovány do kufru vozu a je poměrně velká, tudíž se zmenší zavazadlový prostor automobilu.


Zemní plyn


Zásoby zemního plynu by měly vydržet podstatně déle než je tomu u ropy, a to okolo 150 let. Provoz automobilu na zemní plyn je tedy nejlevnější, ale na druhou stranu vyžaduje přestavbu, je poměrně drahá. Nízká cena zemního plynu je způsobena především absencí spotřební daně. Nevýhodou je nízká dojezdová vzdálenost, která je přibližně 250 km. Výhodou zemního plynu také je, že při jeho hoření se uvolňují škodliviny v daleko menším množství, než je tomu u spalovacích motorů.


Bionafta


Vznětový motor dnes může jezdit na chemicky vyrobené palivo z Řepky olejné - takzvanou bionaftu. Bionafta má oproti klasické naftě jednu nespornou výhodu - tvorbu výrazně menšího množství škodlivin. Má ale taky jednu zásadní nevýhodu, pěstované monokultury na její výrobu zabírají obrovské plochy, a tak ani potencionální využití zemědělských ploch celé zeměkoule by nestačilo k uspokojení poptávky po palivu a zároveň k vypěstování dostatku potravin.


Elektromobily


Elektromobily jsou na trhu už dlouhou dobu. Bohužel zájem o ně není velký. Hlavní příčinnou neúspěchu jsou těžké baterie, pomalé nabíjení a dojezd 100 km. Provoz elektromobilu je sice bez škodlivin, ale výroba el. energie sloužící k jeho pohonu samozřejmě již nikoliv. Tyto problémy se dnes dají vyřešit pomocí vodíku, který se v kapalné podobě načerpá do nádrže automobilu a pak se čerpá do palivových článků. Elektromobil si tak vlastně sám vyrábí energii k provozu.

 

Pohonné hmoty od A do ZV naší pravidelné rubrice finančních tipů a triků si tentokrát můžete přečíst o pohonných hmotách. Dozvíte se jaké alternativní pohony mohou dnešní automobily pohánět, jak se tvoří cena pohonných mhot, jak je ovlivňuje cena ropy a v neposlední řadě jak ušetřit na výdajích na pohonné hmoty.

Autor článku

Michal Ruml  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: LEASING A SPLÁTKY