Téma týdne: Povinné ručení v roce 2008
V těchto dnech přicházejí pojišťovny se svými nabídkami a zveřejňují ceníky povinného ručení. Každá při výpočtu sazeb používá různých postupů a metod. Některé z nich přistoupily k segmentaci a zvýhodňuje určité skupiny klientů, u nichž je pravděpodobnost nehody menší, jiné ne.
Co však jednotlivé pojišťovny spojuje, je systém bonusů a malusů, tedy slev a přirážek k pojistnému. Výši pojistného už tak neovlivňují pouze parametry vozu či identifikační údaje jeho vlastníka, ale zejména způsob jeho jízdy. Nebourající řidič může mít několikanásobně nižší pojistné, než řidič, který již má několik nehod na svědomí. Rozdíl závisí na počtu měsíců bez nehody, resp. v druhém případě na počtu nehod.
Bonusy a extrabonusy
Systém bonusů funguje téměř 8 let, když byl zaveden v lednu roku 2000. Za každých 12 měsíců, po kterých řidič nezpůsobí se svým vozem nehodu, je odměněn bonusem. U většiny pojišťoven dostane 5 % za každý rok bez nehody. Mezi pojišťovnami existují výjimky, díky kterým lze v současnosti nastřádat až 60% slevu na pojistném. Na maximální sedmiletý bonus dosáhne v České republice několik stovek tisíc řidičů.
To však není ze strany bonusů vše. Ve snaze udržet si ve své databázi ohleduplné a zodpovědné řidiče, popř. přilákat nové, nabízí některé pojišťovny extrabonusy za několik po sobě jdoucích měsíců bez nehody (např. sleva dobrého řidiče u ČSOB Pojišťovny).
Bonusy minulé i budoucí
Bonus lze získat nejen za uplynulé bezeškodní měsíce, ale i za ty budoucí. Česká podnikatelská pojišťovna nabízí až 15% slevu těm řidičům, kteří si sjednají smlouvu na dobu neurčitou, a kteří věří že v průběhu dalších 3 let nezpůsobí žádnou nehodu. "Kdo si věří, že bude jezdit bez nehody, může požádat o extra bonus. Pokud ale během tří let způsobí nehodu, doplatí pojišťovně 15procentní pojistné," vysvětlil pro ČTK náměstek generálního ředitele ČPP Jakub Strnad. Využít jej mohou jak zkušení řidiči, kteří jezdí několik let bez nehod, tak i nováčci, kteří jezdí opatrně.
Pojišťovny nestojí o bezohledné řidiče
Rostoucí objem vyplácených prostředků přinutil pojišťovny přistoupit k malusům, tj. znevýhodnit bourající řidiče a přidražit jim pojistné. Ještě nedávno se řidiči, kteří zavinili dopravní nehodu, mohli poměrně snadno vyhnout sankcím od pojišťoven. Stačilo po nehodě přejít k jiné pojišťovně, škodu zatajit a uniknout tak malusu. Této tzv. malusové turistice by měl zabránit nově spuštěný registr nehod.
Přístup k trestání řidičů jednotlivých pojišťoven je, stejně jako u bonusů, různý. Ne každá nehoda automaticky znamená zdražení pojistky. Pokud tedy máte naježděn dostatečný počet měsíců bez nehody, jedna bouračka vám nesebere možnost nároku na bonus, ten bude pouze o několik procent nižší. Většina pojišťoven totiž odečítá za způsobení nehody z bezeškodní doby 24 měsíců. Pokud však bouráte častěji, z bonusového pásma se přesunete do malusového a můžete se „těšit“ na poměrně zajímavé přirážky k pojistnému. Celkový malus u některých pojišťoven dosahuje až 200 %!
Rada na závěr: Bonusy a malusy mohou velmi výrazně promluvit do konečné výše pojistného. Rozdíly mezi maximálními bonusy a malusy činí i několik tisíc korun. Je tak jasné, že zatímco opatrná jízda se vyplatí, bezohledná prodraží. |
Online pojištění Allianz Direct
Snadno. Rychle. Online. Allianz Direct - specialista na online pojištění.