Téma týdne: Auto pod lupou
Klimatizace, airbagy či sportovní výbava zdarma, dieslový motor za cenu benzínového. To jsou jen některé z mnoha akčních nabídek, jež mají nalákat klienty na nákup právě té či oné automobilové značky. Pokud zákazník podlehne kouzlu marketingu a reklamy, může ušetřit i několik desítek tisíc korun. Ovšem nabízí se i jiný způsob, jak na nákupu vozu poměrně výrazně ušetřit, o něm však reklama nemluví. Jak tedy pořídit automobil za nižší ceny? Stačí vyjet do zahraničí.
Koruna a konkurence snižují cenu
Není žádným překvapením, že cena vozů se v jednotlivých zemích liší, někdy i poměrně výrazně. Možná pro někoho zarážející může být skutečnost, že čeští prodejci automobilů v rámci Evropské unie nepatří zrovna k nejlevnějším. Vyjedete-li k našim západním sousedům, tamní autosalony vám nabídnou přijatelnější cenu. Někteří eurounijní prodejci tak českému zákazníkovi dokáží ušetřit z rodinného rozpočtu i několik desítek tisíc korun.
Za nižší pořizovací náklady u evropských dealerů může jednak posilující koruna, resp. klesající euro, a jednak i nepoměrně větší hustota prodejen, a tedy i vyšší konkurence na trhu. Obecně platí, že čím dražší auto hodláte pořídit, tím vyšší může být rozdíl v cenách a případná úspora. Český automobiluchtivý človíček tak zpravidla míří za hranici pro luxusnější vozy značek Mercedes, BMW, Audi, Porsche nebo Volvo. Podle Sdružení dovozců automobilů je každý rok z ciziny dovezeno zhruba 2500 vozů.
S reklamací a DPH může být problém
Nabídka zahraničních autosalonů, resp. možnosti nákupu se nijak zásadně neliší od těch českých. Některé vozy jsou skladem, tj. jsou okamžitě k odběru, chcete-li automobil seskládat podle vlastních představ, je třeba vůz objednat a počkat několik týdnů. Se zárukou si nemusíte lámat hlavu, prodejci poskytují jednotnou záruku v rámci celé EU. Potíže mohou nastat v případě, kdy budete chtít na váš zakoupený vůz v průběhu jeho užívání uplatnit reklamaci. Je ji totiž nutné vyřídit tam, kde byl vůz koupen.
Při dovozu automobilu ze zahraničí platí, že DPH hradíte v zemi, kam bylo dovezeno. Cena, kterou zaplatíte v zahraničí by tak měla být bez daně (v případě německého prodejce jde o osvobozené plnění), daň majitel vozu uhradí až v tuzemsku, na finančním úřadě v místě jeho bydliště. Přesto se může stát, že vám v cizině jako fyzické osobě automobil bez DPH neprodají a budou po vás chtít zaplatit pořizovací cenu včetně daně. Není se co divit, DPH je totiž oblastí s největšími daňovými úniky v EU. V tom případě pak musíte na finančním úřadě v daném státě zpětně o vrácení DPH z ciziny zažádat.
Cena a tedy úspora je vždy individuální
Je téměř nemožné přesně vyčíslit, kolik se dá ušetřit nákupem automobilu v zahraničí. Porovnávat ceníky nemá často smysl, jelikož jak český, tak i zahraniční prodejce dokáže z oficiálních cen mnohdy nějaké to procento slevit či přidat něco do výbavy „gratis“. Vždy tedy záleží na konkrétní situaci a individuálních podmínkách transakce. Přesto zejména u dražších a luxusnějších vozů se vyjet za hranice rozhodně vyplatí. Masivnějšímu využívání možnosti nákupu vozidla v zahraničí brání nejen jazyková bariéra při jednání s prodejci, ale především zvýšená administrativa. Při nákupu vozidla u autorizovaného prodejce v tuzemsku jej dostanete s veškerou dokumentací, kdežto s pořízením automobilu ze zahraničí jsou spojeny byrokratické nástrahy v podobě vyřizování různých formalit.