Téma týdne: Přímé bankovnictví
Přímé bankovnictví zná většina z nás především prostřednictvím internetového bankovnictví. To je však pouze jedna z jeho možných částí. Fakt, že internetové bankovnictví je fenoménem, který je podstatný pro mírou atraktivnosti současných finančních produktů, je nezpochybnitelný.
Přímé bankovnictví už není dávno pouze podporou běžných účtů. Většinu potenciálních žadatelů o spořící účty, kreditní karty, ba podílové fondy už dopředu zajímá, jak komfortní a bezpečné přímé bankovnictví je k produktu přidáváno.
Typy přímého bankovnictví
Banky se doslova přetahují, co zajímavého v této oblasti nabídnout. Namátkou lze zmínit personifikaci a plánovací funkce internetového bankovnictví GE Money Bank; rychlost transakcí u mBank a eBanky, budoucí TV Banking u Poštovní spořitelny či skupinové řešení internetového a telefonního bankovnictví, tzv. Group Web Solution u UniCredit Bank. Co se ale vlastně všechno v množině přímého bankovnictví skrývá?
Internet banking: Nutný základ
Internet banking, někdy nazývaný i online banking, umožňuje přístup ke všem účtům 24 hodin denně ze kteréhokoliv počítače připojeného k internetu. Můžete tak kontrolovat zůstatky na účtech, zobrazit si přehledy transakcí, zadávat jednorázové i trvalé platební příkazy, inkasa nebo SIPO platby. Další výhodou jsou elektronické výpisy, možnost dobíjet mobilní telefon či si nechat zasílat informační SMS o stavu a pohybu na účtech. U některých bank rovněž vidíte informace o své kreditní kartě, úvěrech, vkladech či investicích. Často už tak nejste vůbec nuceni navštěvovat bankovní pobočky.
Phone banking: Pro odpůrce internetu
Phone banking, někdy telebanking, nabízí pohodlné ovládání účtu a zadávání transakcí po telefonu. Banka vám tak umožňuje zadávat všechny standardní bankovní operace, pracovat s účtem a zajišťuje přístup k informacím o bankovních produktech prostřednictvím telefonního bankéře. Phone banking bývá rovněž přístupný nepřetržitě.
GSM Banking: Mobil stále při ruce
GSM banking, tedy bankovnictví prostřednictvím mobilního telefonu, je buď závislé na používaném operátorovi, nebo ne. Jedná se o jednoduchý a bezpečný způsob řízení financí prostřednictvím aplikace nahrané bankou v menu mobilního telefonu (na SIM kartu). Systém je podporovaný třemi hlavní mobilní operátory ( T-Mobile, Telefónica O2 a Vodafone) a je chráněn několika stupni zabezpečení např. technologií SIM Toolkit. Veškerá komunikace s bankou pak probíhá výměnou šifrovaných SMS zpráv.
Homebanking: Softwarová nástavba
Homebanking je ideální, požaduje-li klient propojení účtů s navazujícími aplikacemi – s účetním nebo jiným ekonomickým softwarem. Homebanking je tedy již kanálem přímého bankovnictví, který je nad rámec běžného bankovního klienta. Často je nabízen pouze podnikatelům a firmám. V závislosti zaměření banky na tuto skupinu pak existují softwarově různě pokročilé modifikace.
TV banking: Osvědčí se?
TV banking je horkou novinkou, kterou se na podzim chystá spustit Poštovní spořitelna. K ovládání účtu bude dostačující televizní ovladač; pro zřízení bude nutné mít k dispozici tzv. interaktivní televizi (IPTV), tedy set top box s připojením na internet od některého z partnerů (například Volný) nebo zařízení Media Center s připojením na internet (od Microsoft).