Je státní podpora bydlení dostatečná?

17.09.2008 | , Finance.cz
BYDLENÍ


perex-img Zdroj: Finance.cz

Financování bydlení řeší mnoho mladých rodin. Pořízení vlastního bydlení ale rodinný rozpočet významně zatíží na dlouhé roky. Stát proto především mladým lidem bydlení podporuje pomocí celé řady prostředků. Některé však chce vláda do budoucna omezit či úplně zrušit...

Různých forem podpory vlastního bydlení, které stát v současnosti poskytuje, je celá řada. Jedná se především o podporu poskytovanou ke stavebnímu spoření, dále pak úvěry od Státního fondu rozvoje bydlení a v neposlední řadě i odpočty úroků z úvěrů určených k financování bydlení od základu daně z příjmu fyzických osob. Další formou podpory o jejímž znovuobnovení se nyní diskutuje, jelikož pravděpodobně budou opět splněny zákonné podmínky pro jejich poskytování, jsou úrokové dotace hypoték.


Úvěry od SFRB


Tyto úvěry jsou určeny pro mladé lidi do 36 let a měli by jim pomoci s pořízením či modernizací vlastního bydlení. Jejich velkou výhodou je nízké úročení 2 % p.a. (resp. 3 % p.a.).

SFRB poskytuje tyto druhy úvěrů mladým rodinám:

  • Úvěr 300
  • Úvěr 200
  • Úvěr 150

Ze výše uvedených tří úvěrů, které státní fond rozvoje bydlení poskytuje však pro letošek zůstal úvěr jediný, a to Úvěr 300. Více o tomto úvěru (jak o něj požádat a podmínky nutné k jeho poskytnutí) se dozvíte v našem zítřejším fintriku. U zbylých dvou úvěrů naleznete na stránkách SFRB toto prohlášení - „V rozpočtu Státního fondu rozvoje bydlení na rok 2008 schváleném Poslaneckou sněmovnou dne 5. 12. 2007 nejsou pro tuto formu podpory určeny finanční prostředky. Z toho důvodu nebude Fond v roce 2008 tuto formu podpory poskytovat a žádosti o její poskytnutí nepřijímá.“ Jak tomu bude v roce příštím zatím ještě není zcela jasné, ale s největší pravdepodobností zůstane zachován letošní stav – tudíž Úvěry 200 a 150 v roce 2009 znovu nebudou poskytovány.


Státní podpora ke stavebnímu spoření


Stavební spoření je účelovým spořením, které je řízeno Zákonem  č. 96/1993 Sb. o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření ve znění pozdějších předpisů. Je-li účastníkem stavebního spoření fyzická osoba, má ze zákona nárok na zálohu státní podpory:

  • Smlouvy uzavřené do 31.12.2003, s nárokem státní podpory k 31.12.2004 - Státní podpora je poskytována formou zálohy ve výši ve výši 25% z ročně uspořené částky, maximálně však z 18 000 Kč.
  • Smlouvy uzavřené od 1.1.2004 - Státní podpora je poskytována formou zálohy ve výši ve výši 15% z ročně uspořené částky v příslušném kalendářním roce, maximálně však z 20.000 Kč.

Podle týdeníku Euro však nyní  na ministerstvu Financí zpracovávají studie, které analyzují dopad snížení státních příspěvků na rozpočet. Tzn. kolik by se ušetřilo, kdyby se roční maximální podpora snížila o určitou částku, nebo dokonce úplně zrušila. "Velmi rád bych omezil mandatorní výdaje s názvem podpora stavebního spoření. Pokládal bych za reálné, aby žádná z forem odpovědného spoření, tedy spoření na bydlení, penzi či studium, nebyla oproti jiným zvýhodněna, jako je tomu nyní," řekl týdeníku ministr financí Miroslav Kalousek. Letos stát předpokládá, že na podporách vyplatí kolem 15 miliard korun. Ministr sice vyloučil rušení státní podpory, podle informací Eura je ale i tato varianta ve hře.


Úrokové dotace k hypotékám


Úrokové dotace jednoduše znamenají, že stát platí za “majitele“ hypotéky část úroku. Výše úrokové dotace je závislá na tzv. průměrné úrokové sazbě, kterou stanovuje Ministerstvo pro místní rozvoj vždy na začátku roku. Letošní růst úrokových sazeb hypoték tak úrokové dotace k hypotékám vrátil do hry. Nárok na ně totiž nebyl zákonem nikdy zrušen, jen pominuly zákoné podmínky pro jejich poskytování (průměrná úroková sazba hypoték vyšší než 5 % p.a). Pro letošek činí průměrná sazba 4,89 procenta a s největší pravděpodobností příští rok průměrné úroky přes pět procent budou. Zatím je však nejisté, zda Ministerstvo pro místní rozvoj průměrnou úrokovou sazbu nad 5ti % hranicí vůbec stanoví. Úrokové dotace totiž odporují politice současné vlády omezování sociálních výdajů a liberalizaci trhu. Více o úrokových dotacích se dočtete v našem pátečním fintriku.


Úroky z úvěru jako nezdanitelná částka


Jedním z nástrojů státní podpory jsou i odpočty úroků z úvěrů na bydlení. V roce 1998 umožnila novelizace zákona č. 586/1992 Sb. o daních z příjmů daňové zvýhodnění pro fyzické osoby, které řeší svou bytovou potřebu prostřednictvím hypotečního úvěru, úvěru ze stavebního spoření, popřípadě jinými úvěry poskytnutými na financování bytových potřeb. Částku zaplacenou na úrocích z hypotečního úvěru (i z úvěru ze stavebního spoření) na financování bytových potřeb, u hypotečního úvěru sníženou o státní finanční příspěvek (úrokovou dotaci – pokud je poskytována) lze odečíst ze základu daně z příjmu fyzických osob a to až do výše 300.000,- Kč ročně.


Závěr


Z výše zmíněného výčtu je patrné, že forem státní podpory vlastního bydlení je celkem dost. Ovšem při bližším pohledu zjistíme, že v poslední době stát bydlení podporuje stále méně a bude hůř. Proč? Jelikož to podle argumentace současné vlády neúměrně zatěžuje státní rozpočet… Důsledkem této vládní snahy je fakt, že ze tří druhů úvěrů loni poskytovaných Státním fondem rozvoje bydlení letos zůstal úvěr jediný. Vláda navíc do budoucna plánuje zrušit i některé další z výše jmenovaných podpor. V současnosti se jedná především o zrušení či snížení státní podpory ke stavebnímu spoření, ale v rámci zjednodušení daně z příjmu zde byly jednu chvíli dokonce i snahy o zrušení odpočtu úroků od základu daně.

Autor článku

Michal Ruml  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: BYDLENÍ