Podle statistik je k 30. 6. 2008 registrováno přibližně 7 miliónů vozidel, přičemž cca 6,15 miliónů jich je pojištěných, resp. pojištěných kvůli odpovědnosti za škodu způsobenou jejich provozem. Z uvedeného vyplývá, že počet nepojištěných vozidel je 850 tisíc. Tedy každé deváté vozidlo registrované v Česku nemá povinné ručení. Z toho lze usoudit, že dosavadní sankce nejsou dostatečně účinné. Za zmínku stojí také fakt, že řidiči nepojištěných vozidel způsobí ročně více než 5 tisíc nehod a škody způsobené nepojištěnými viníky nehod dosahují asi 500 miliónů Kč.
Současný stav: za nepojištěné provinilce platí pojištění poctivci
Z povinného ručení je hrazena škoda, kterou způsobí viník dopravní nehody, ať už na majetku či na zdraví. Co když ale není řidič, který zavinil nehodu pojištěn? Pokud nemá viník sjednáno povinné ručení, je poškozený odškodněn z tzv. garančního fondu, který spravuje Česká kancelář pojistitelů (ČKP). Poté ČKP vymáhá konkrétní částku po viníkovi. Garanční fond je financován z povinných příspěvků pojišťoven. Úspěšnost vymáhání náhrady škody je ale v průměru 30 %, což znamená, že zhruba 70 % nákladů garančního fondu financují klienti pojišťoven v ceně povinného ručení. V současnosti tedy de facto všichni řádně pojištění hradí zprostředkovaně přes garanční fond škody způsobené nepojištěnými.
Tabulka 1: Přehled škod způsobených nepojištěnými vozidly (zdroj: ČKP)
Stav k 30. 9. 2008 | Srovnání s rokem 2007 k 30. 9. 2007 | |
---|---|---|
Počet nově hlášených škod způsobených nepojištěnými vozidly | 3 554 | Nárůst o 4,4 % |
Vyplacené plnění z garančního fondu za nepojištěné škůdce | 253 mil. Kč | Nárůst o 12 % |
Počet nepojištěných vozidel, jež ČKP oznámila správním orgánům | 283 595 | Nárůst o 11 % |
Řešení: Povinný příspěvek nepojištěných
Od 1. 1. 2009 se situace změní. Do garančního fondu budou povinně přispívat kromě pojišťoven i nepojištění – tzn. majitelé a provozovatelé vozidel bez povinného ručení. Institut povinného příspěvku je osvědčený a patří k nejefektivnějším modelům v Evropě.
Povinnost uhradit příspěvek vzniká od 1. ledna 2009 každým dnem provozování nepojištěného vozidla. Výši příspěvku stanoví zákon a v závislosti na jednotlivých druzích vozidel se pohybuje v rozmezí 20 – 300 Kč na každý den. Jelikož je tento příspěvek výrazně dražší než komerční pojištění, slibuje si ČKP, že bude motivovat nepojištěné řidiče, aby si své vozidlo pojistili. Částka, kterou nepojištěný nakonec zaplatí je tvořena jednak příspěvkem do garančního fondu a také náklady spojenými s výzvou k zaplacení a případným vymáháním.
Tabulka 2: Přehled denních sazeb příspěvku do garančního fondu podle druhů vozidel (zdroj: ČKP)
Motocykl s objemem válců motoru do 350 ccm | 20 Kč |
Motocykl s objemem válců motoru nad 350 ccm | 30 Kč |
Osobní automobil s objemem válců motoru do 1850 ccm | 50 Kč |
Osobní automobil s objemem válců motoru nad 1850 ccm | 70 Kč |
Autobus | 160 Kč |
Nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností do 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 3 500 kg do 10 000 kg | 130 Kč |
Tahač nebo jiné nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 10 000 kg | 300 Kč |
Speciální vozidlo | 80 Kč |
Přípojné vozidlo s nejvyšší přípustnou hmotností do 3 500 kg | 30 Kč |
Zemědělský nebo lesnický traktor a jejich přípojné vozidlo | 40 Kč |
Ostatní vozidla | 60 Kč |
Povinný příspěvek nenahrazuje pojištění!
Je třeba si uvědomit jeden zásadní fakt – zaplacení příspěvku do garančního fondu v žádném případě nenahrazuje pojištění vozidla. Řidič, který nemá sjednáno povinné ručení, ani nadále nemá nárok na to, aby za něj škodu jím způsobenou při nehodě hradila pojišťovna. Stejně tak zaplacení příspěvku nepojištěného neuchrání od sankcí za provozování vozidla bez povinného ručení, které mu může udělit Policie ČR nebo správní orgány.
S platností od 1. června 2008 se navíc pokuty v souvislosti s provozováním vozidla bez povinného ručení zvýšily:
- nepředložení dokladu o pojištění při silniční kontrole – až 3000 Kč,
- neodevzdání SPZ do depozita – až 20 000 Kč,
- provozování vozidla bez pojištění – až 40 000 Kč.
Jak na nepojištěné?
Jak ale bude probíhat zjišťování nepojištěných vozidel? ČKP bude vycházet ze dvou zdrojů. Bude mezi sebou systematicky porovnávat Centrální registr vozidel a Databázi pojištěných vozidel. Vozidla, které jsou registrovaná a zároveň nefigurují v uvedené databázi, budou vyhodnocena jako nepojištěná a vůči jejich majitelům bude uplatňován požadavek na zaplacení příspěvku do garančního fondu. Postup při uplatnění příspěvku bude následující:
- zjištění nepojištěného vozidla a období, po které bylo nepojištěno,
- výpočet příspěvku,
- písemná výzva k úhradě,
- upomínka,
- vymáhání.
Příjemce výzvy bude mít třicetidenní lhůtu na úhradu příspěvku, popřípadě na doložení skutečnosti, že vozidlo neprovozoval v rozporu se zákonem. Pokud obeslaný na výzvu nezareaguje ani neuhradí příspěvek, bude zahájen proces vymáhání příspěvku. Ten může skončit až žalobou u soudu a následnou exekucí. Od zahájení vymáhání se dlužná částka samozřejmě navíc začne navyšovat o náklady s vymáháním spojené.
Dejte si věci do pořádku, dokud je čas
Zaváděné novinky se kromě těch, kteří s nepojištěným vozidlem vědomě jezdí, týkají třeba i lidí, kteří nepojištěné vozidlo reálně neprovozují a často si možná ani neuvědomují, že porušují zákon. Může se jednat např. o starý nepojízdný automobil, který však jeho vlastník neodhlásil z registru vozidel. Proto ČKP připravila kampaň, která bude trvat do konce roku a která chce veřejnost na změny upozornit. Od 14. října jsou proto mimo jiné k dispozici stránky http://www.bezpojisteni.cz/ nebo informační telefonní linka 221 772 773, která funguje v pracovní dny od 8:00 do 18:00 hod.
ČKP je profesní organizací pojišťoven, které poskytují tzv. povinné ručení. Spravuje garanční fond, z něhož hradí poškozeným škody, jež jim byly způsobeny nepojištěnými vozidly. Kancelář následně tyto škody vymáhá po řidičích a vlastnících nepojištěných vozidel. Řeší rovněž případy, kdy došlo k újmě na zdraví nebo usmrcení osob při nehodě způsobené nezjištěným vozidlem a zabezpečuje plnění dalších úkolů vyplývajících ze zákona č. 168/1999 Sb. o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, který tuto problematiku upravuje. |
Online pojištění Allianz Direct
Snadno. Rychle. Online. Allianz Direct - specialista na online pojištění.