Sociální dávky v roce 2009 I.

27.01.2009 | , Finance.cz
SOCIÁLNÍ PODPORA


perex-img Zdroj: Finance.cz

Státní sociální podpora je soubor dávek, které jsou financovány ze státního rozpočtu a kterým se stát podílí na krytí nákladů na výživu a ostatní základní osobní potřeby dětí a rodin.

Nárok na dávky má pouze občan a s ním posuzovaní členové domácnosti, kteří mají trvalý pobyt na území České republiky. U cizince se za trvalý pobyt na území České republiky považuje pobyt po uplynutí 365 dní ode dne hlášení k pobytu. Do doby 365 dnů pobytu na území České republiky se nezapočítává doba, kdy je osoba žadatelem o azyl. Při posuzování nároků na státní sociální podporu se netestuje majetek rodiny, pouze příjmy občanů, a to také pouze u některých dávek. Základem pro stanovení nároku a výši dávek včetně určení hranice příjmů občana či rodiny je životní minimum

O dávkách státní sociální podpory rozhodují a vyplácejí je úřady práce místně příslušné podle místa trvalého pobytu oprávněné osoby. Řízení o přiznání dávek je zahájeno na základě podání žádosti na předepsaném tiskopisu, který je k dispozici na úřadech práce nebo ho lze nalézt na internetových stránkách www.portal.mpsv.cz.


Přehled dávek státní sociální podpory


Dávky závislé na výši příjmu:

  • Přídavek na dítě
  • Sociální příplatek
  • Příspěvek na bydlení

Dávky nezávislé na váši příjmu:

 

  • Rodičovský příspěvek
  • Dávky pěstounské péče
  • Porodné
  • Pohřebné

V dnešním článku se zaměříme na dávky státní sociální podpory, které jsou závislé na výši příjmu, tedy přídavek na dítě, sociální příplatek a přídavek na bydlení.


Přídavek na dítě


Přídavek na dítě je základní, dlouhodobou dávkou, poskytovanou rodinám s dětmi, která jim pomáhá krýt náklady, spojené s výchovou a výživou nezaopatřených dětí. Při poskytování dávky je testován příjem rodiny v předchozím kalendářním roce. Nárok na něj má nezaopatřené dítě do 26 let, které žije v rodině s rozhodným příjmem nižším, než je 2,4 násobek životního minima rodiny. Rodiny s příjmem vyšším než je 2,4 násobek částky životního minima rodiny na přídavek na dítě nemají nárok. Přídavek je vyplácen ve třech výších podle věku dítěte (viz tabulka č.1)

Tabulka č.1: Výše přídavku na dítě

Věk nezaopatřeného dítěte v rodině: Výše přídavku na dítě od 1.1.2008 v Kč měsíčně
při rozhodném příjmu v násobcích životního minima  - do 2,4 ŽM
do 6 let 500
od 6 do 15 let 610
od 15 do 26 let 700


Sociální příplatek


Cílem dávky je pomáhat rodinám s nízkými příjmy krýt náklady spojené se zabezpečováním potřeb jejich dětí. U této dávky je testován příjem rodiny za kalendářní čtvrtletí. Nárok na něj má rodič, který se stará alespoň o jedno nezaopatřené dítě, pokud rozhodný příjem v rodině nepřevyšuje 2,0násobek životního minima rodiny (viz tabulka č.2). Za příjem se považují i přídavek na dítě a rodičovský příspěvek.  Výše sociálního příplatku je výrazně diferencovaná. Se zvyšujícím se příjmem rodiny se sociální příplatek postupně snižuje. Tak se ve výši sociálního příplatku vždy odrazí konkrétní příjmová situace v rodině (viz tabulka č.3).

Tabulka č.2: Nárok na sociální příplatek

Úplná rodina (oba rodiče) s počtem nezaopatřených dětí: Hranice čistého příjmu v Kč měsíčně pro nárok na sociální příplatek
1,00 násobek  ŽM (maximální) 2,00 násobek ŽM
(není nárok)
jedno do 6 let 7080 14.160
dvě 5, 8 let 9040 18.080
tři 5, 8, 12 let 11.000 22.000
čtyři 5, 8, 12, 16 let 13.250 26.500

 

Tabulka č.3: Výše sociálního příplatku

Věk nezaopatřeného dítěte v rodině: Sociální příplatek při příjmu rodiny v předchozím kalendářním čtvrtletí
1,0 ŽM 1,6 ŽM 2,0 ŽM
do 6 let 800 320 0
od 6 do 15 let 980 392 0
od 15 do 26 let

1125 

450 0


Příspěvek na bydlení


Příspěvek na bydlení přispívá na krytí nákladů na bydlení rodinám či jednotlivcům s nízkými příjmy. Poskytuje se bez ohledu na to, v jakém bytě oprávněná osoba bydlí, zda jde o byt obecní, družstevní, v soukromém vlastnictví anebo zda jde o byt ve vlastním domě. Poskytování příspěvku podléhá testování příjmů rodiny za kalendářní čtvrtletí. Za příjem se považují i přídavek na dítě a rodičovský příspěvek. Nárok na něj má vlastník nebo nájemce bytu, který je v bytě přihlášen k trvalému pobytu, jestliže 30 % (v Praze 35 %) příjmů rodiny nestačí k pokrytí nákladů na bydlení a zároveň těchto 30 % (v Praze 35 %) příjmů rodiny je nižší než příslušné normativní náklady stanovené zákonem. Jejich výše se od 1.1.2009 opět změnila (viz tabulka č.4).

Tabulka č.4: Normativní náklady na bydlení od 1.1.2009

Normativní náklady na bydlení pro nájemní byty platné od 1.1.2009 do 31.12.2009
Počet osob v rodině Počet obyvatel obce
Praha nad 100 tis. obyvatel 50.000 - 99.999 obyvatel 10.000 - 49.999 obyvatel do 9999 obyvatel
1 5088 4045 3804 3380 3165
2 7380 5952 5622 5042 4747
3 10.140 8274 7842 7083 6698
4 a více 12.737 10.487 9966 9051 8587
Normativní náklady na bydlení pro družstevní byty a byty vlasníků platné od 1.1.2009 do 31.12.2009
Počet osob v rodině Počet obyvatel obce
Praha nad 100 tis. obyvatel 50.000 - 99.999 obyvatel 10.000 - 49.999 obyvatel do 9999 obyvatel
1 3109 3109 3109 3109 3109
2 4719 4719 4719 4719 4719
3 6654 6654 6654 6654 6654
4 a více 8516 8516 8516 8516 8516

Zdroj: mpsv

Autor článku

Michal Ruml  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: SOCIÁLNÍ PODPORA