"Ministerstvo dopravy má zájem, aby na železnici byla konkurence," řekl Bendl. Výběrové řízení na provozovatele chce Bendl v případě zájmu vypsat ještě před koncem letošního roku, aby mohl vítěz vypravit své vlaky od prosincového začátku nového jízdního řádu. "Když se zájemce objeví, tak tendr bude, stejně nás to čeká," zdůraznil ministr.
Bendlovo vyjádření znamená zásadní změnu v dosavadním postoji ministerstva dopravy. MD dosud objednává rychlíky automaticky u Českých drah, kterým také hradí ztrátu z jejich provozu. Loni úhrada činila 3,3 miliardy korun. Ministerstvo dopravy pod vedením Bendlova předchůdce Aleše Řebíčka dosud tvrdilo, že k vypsání soutěží jej nenutí žádný předpis.
Bendl připustil, že na věc existují dva právní názory. Jeden tvrdí, že MD musí vypsat soutěž, pokud se objeví alternativní provozovatel vlaků, druhý názor tvrdí, že MD může soutěž vypsat, ale nemusí. Bendl se podle svých slov přiklání k prvnímu tvrzení.
Pokus o vpuštění konkurence do dálkové dopravy se odehrál poprvé a naposledy v roce 2006 za ministra Milana Šimonovského. Pokusné soutěže byly vypsány na tratě Plzeň - Most a Liberec - Pardubice. V obou tendrech zvítězily České dráhy. Podle Sdružení železničních společností (SŽS) dráhy tenkrát zvítězily díky dumpingové ceně.
Rychlíky chtěly v minulosti provozovat například společnosti Connex a Viamont. Kvůli dřívějšímu odmítavému postoji MD tak soukromé vlaky zatím pronikly pouze na některé regionální tratě, které platí ze svých rozpočtů kraje.