Bendl však zdůraznil, že půjde o jednorázovou injekci, která se nebude v budoucnu opakovat. "Dopředu říkám, že je to mimořádné, příští rok už si musejí poradit samy," řekl. Finanční příspěvek je podle něj jedním z nástrojů, jak v době krize podpořit mobilitu lidí.
Peníze však bude muset ministr dopravy vymámit z ministra financí Miroslava Kalouska. Oba již prý o problému mluvili. "On sám tuší, že jiná cesta není," řekl Bendl.
Příští rok se však podobná pomoc státu nebude opakovat. Jednou z cest podle Bendla je, aby si kraje objednávaly pouze takový objem železniční dopravy, na kterou mají peníze. Musejí také důsledně zvažovat, zda objednají autobusy či vlaky, nebo zda na krajské lokálky pustí konkurenci Českých drah.
Ztrátu z krajů dráhy do roku 2007 financovaly ze zisků nákladní dopravy, která se však předloni v prosinci oddělila do samostatné dcery. Za loňský rok je tak poprvé možné jasně vyčíslit náklady a ztráty z provozu osobních vlaků.
Zajištění dopravy v krajích stálo loni podnik skoro 11 miliard korun. Krajské úřady přispěly téměř pěti miliardami a cestující zaplatili za jízdenky necelé tři miliardy korun. Ztráta z provozu krajských "osobáků" a lokálek tak činí za loňský rok více než tři miliardy.
Generální ředitel ČD Petr Žaluda se snaží prosadit větší příspěvek z veřejných rozpočtů, neboť dráhy podle něj trpí dlouhodobou "podfinancovaností". Kraje jsou ochotny na letošek navýšit svůj příspěvek o šest procent, tedy o loňskou průměrnou inflaci.