V EU a vyspělých evropských zemích (Norsko, Island, Švýcarsko) je celkové daňové zatížení občanů výrazně vyšší (tj. včetně sociálního a zdravotního pojištění) než v ostatních vyspělých mimoevropských zemích světa. Jedním z důvodů je právě propracovaná evropská sociální politika, která v mnoha zemích narazila na své možnosti a je výrazně štědřejší. Většina Evropanů samozřejmě odvede do systému více peněz než čerpá. Ke snižování daní dochází ovšem i v Evropě, což přináší nižší finanční prostředky na státní dávky, které se v některých zemích tak alespoň nezvyšují (při inflaci tak reálně klesají).
Každý občan má jiné preference
Většina Evropanů chce, co nejvyšší sociální jistoty a současně co nejnižší daně. Obojí mít však nelze, najít správnou hranici není snadné a zavděčit se všem nelze nikdy. Proto v Česku současně se snižující se daňovou zátěží (nejenom u daně z příjmů fyzických osob, ale i u daně z příjmu právnických osob), klesají sociální jistoty. Od letošního roku je např. délka základní podpory v nezaměstnanosti kratší o jeden měsíc (z 6 měsíců na 5 měsíců – do 50 let věku), na nemocenskou má občan nárok při splnění zákonných podmínek až od 15. dne nemoci (prvních 14 dní dostává náhradu mzdy od svého zaměstnavatele a první 3 dny nemoci nemá dokonce žádný příjem).
Evropský komfort
Sociální odpovědnost v mimoevropských vyspělých zemích světa (USA, Kanada, Japonsko, Austrálie…) leží na každém jednotlivci a jeho rodině. Na každém občanovi závisí, jak se finančně zabezpečí proti nečekaným sociálním situacím (např. kombinací několika finančních produktů). Spousta státních dávek v těchto zemích není vůbec zavedena a když tak jsou nižší. Celý sociální systém je jednodušší. Celkové daňové zatížení je zde však nižší. Občané jsou více vedeni k odpovědnosti a jenom na nich záleží, jaké pojištění si uzavřou a v jaké výši či jak se zabezpečí na stáří. Na druhou stranu na to doplácí řada občanů. Např. trvalým problémem v USA je zdravotní péče pro zdravotně nepojištěné, kterých je více než 43 milionů. V USA tak čím dál více zaměstnavatelů přijímá příspěvkové plány, ve kterých jsou vyčleněny částky, za které si každý zaměstnanec může nakoupit zdravotní péči. Vůbec nejštědřejší jsou systémy ve Francii, Švédsku a Dánsku. V těchto zemích se státní výdaje sociální povahy pohybují okolo 30 % k HDP. I vzhledem k propracované sociální politice je v Evropě nejméně „chudých“ na světě“.
Kdo je v EU „chudý“?
Za chudého se v EU považuje každý, jehož příjem je nižší než 60 % mediánu v zemi (v některých případech se používá průměrná mzda). V tabulce máme uveden počet chudých občanů v jednotlivých zemích před obdržením státních sociálních transferů a po jejich obdržení. Největší a nepropracovanější síť sociálních dávek je v EU poskytována ve Švédsku. Díky nim klesá „chudoba“ ve Švédsku z 28 % na 11 % (snížení o 17 %!). Švédsko totiž v minulosti usilovalo především o plnou zaměstnanost a budovalo stát blahobytu. Nejméně aktivní v oblasti státních dávek jsou: Itálie, Španělsko a Řecko, kde se počet „chudých“ díky státním dávkám snižuje pouze o 4 % a „chudý“ je po jejich obdržení každý pátý. Nejméně „chudých“ je potom v Česku, Nizozemí a Islandu, kde po obdržení všech státních dávek má příjem nižší než 60 % mediánu pouze každý desátý. Poměrně nízké jsou státní dávky i na Maltě a Kypru, kde pro tyto dvě země je charakteristické, že většina státních plateb je stanovena v paušální výši (např. podpora v nezaměstnanosti či nemocenská).
Jak podporovat mladé rodiny?
Z velké části jsou v EU, stejně jako v Česku, státní sociální dávky určeny mladým rodinám. Evropa se totiž potýká s nízkou porodností. Právě mladé rodiny, kde jeden z partnerů je na mateřské dovolené jsou často postiženy “evropskou chudobou“. Proto jsou ve většině zemí zavedeny přídavky na děti, porodné… Většinou mají na tyto dávky rodiče v EU nárok automaticky, což není motivující. Mnohem efektivnější pomoc je formou vyšších daňových slev (na děti, na manžela/ku) či nižšího sociálního pojištění na každé dítě. Aby mohl občan využít tyto úlevy, musí jeden z partnerů pracovat, což u automatických dávek není splněno. Navíc je tato forma finanční podpory mladým rodinám pro stát velice levná – nerozděluje žádné finance, úlevy si spočítají všechny OSVČ sami a za zaměstnance mzdová účetní.
Tabulka: Počet chudých občanů v Evropě (údaje za rok 2007)
Země | Počet chudých občanů před obdržením sociálních dávek (v %) | Počet chudých občanů po obdržení sociálních dávek (v %) |
---|---|---|
Česko | 20 | 10 |
Nizozemí | 21 | 10 |
Island | 18 | 10 |
Slovensko | 18 | 10 |
Švédsko | 28 | 11 |
Dánsko | 27 | 12 |
Maďarsko | 29 | 12 |
Rakousko | 25 | 12 |
Slovinsko | 23 | 12 |
Norsko | 28 | 12 |
Francie | 26 | 13 |
Finsko | 29 | 13 |
Lucembursko | 23 | 14 |
Malta | 22 | 14 |
Belgie | 28 | 15 |
Německo | 25 | 15 |
EU 27 | 25 | 16 |
Kypr | 21 | 16 |
Polsko | 27 | 17 |
Irsko | 33 | 18 |
Portugalsko | 24 | 18 |
Estonsko | 25 | 19 |
Litva | 26 | 19 |
Rumunsko | 24 | 19 |
Velká Británie | 30 | 19 |
Řecko | 24 | 20 |
Španělsko | 24 | 20 |
Itálie | 24 | 20 |
Lotyšsko | 27 | 21 |
Prameny: Eurostat Tabelle: Armutsgefährdungsquote vor Sozialleistungen und Armutsgefährdungsquote nach Sozialleistungen