Samotné zákony mnohdy k ochraně spotřebitelů nestačí. Ne každý obchodník má ve svých prioritách fér přístup ke spotřebitelům a nejednou se pohybuje na hraně zákona nebo dokonce až za ní. Proto stát zřizuje různé orgány dozoru, jako jsou např. Česká obchodní inspekce, Evropské spotřebitelské centrum nebo Státní zemědělská a potravinářská inspekce. Z vlastní iniciativy samotných občanů - spotřebitelů - ale vznikají i neziskové spotřebitelské organizace hájící jejich práva. Dozorové orgány jsou orgány státní správy a spadají pod konkrétní ministerstva. Spotřebitelské organizace jsou z právního hlediska občanská sdružení (o.s.) – tedy nevládní neziskové organizace. Mezi nejvýznamnější spotřebitelské organizace patří Sdružení obrany spotřebitelů, dTest, Spotřebitel net, Sdružení českých spotřebitelů, Asociace občanských poraden a další. Kontakty a další vybrané spotřebitelské organizace jsou uvedeny na stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu.
TIP: MPO na svých stránkách rovněž uvádí Přehled spotřebitelských organizací a jejich poraden.
Více zde: Energie ke spotřebiteli – jaká práva, jaká rizika?
Příručku lze stahovat zde: http://www.konzument.cz/users/publications/2-konzument-test/230-energie-ke-spotrebiteli-jaka-prava-jaka-rizika.pdf
Sdružení obrany spotřebitelů - SOS
Sdružení obrany spotřebitelů vzniklo 1. února 1993 v Ostravě jako nezávislá, nezisková a nepolitická organizace. Od roku 1999 má své sídlo v Praze. SOS provozuje bezplatné právní poradny v kraji Jihomoravském (Brno a Vyškov, Hodonín), Olomouckém (Olomouc, Prostějov, Šumperk), Moravskoslezském (Nový Jičín, Opava), Jihočeském (České Budějovice, Tábor), Královéhradeckém (Hradec Králové, Albrechtice nad Orlicí), Plzeňském (Plzeň), Zlínském (Zlín) a také v kraji Vysočina (Jihlava, Velké Meziříčí a Bystřice nad Pernštejnem) a hlavním městě Praze (Praha).
Bezplatná právní poradna
V bezplatných osobních poradnách SOS lze konzultovat veškeré spotřebitelské potíže. Stačí si donést všechny související listiny a vylíčit odborným právním poradcům. Získáte informace, jak nejlépe postupovat, popř. dostanete potřebné kontakty na dozorové orgány. Svým členům SOS dokonce pomáhá s formulací případné nutné korespondence.
Poradenství je dostupné i na telefonu a emailu. Poradenská linka 542 210 549 je v provozu každý všední den od 9 do 18 hod. Dotazy lze zasílat i prostřednictvím webového formuláře zde: www.asociace-sos.cz/elektronicke-poradenstvi. Poradci vysvětlují spotřebitelům jejich práva, v žádném případě ale nemohou však suplovat advokátní kanceláře.
SOS zaštiťuje pestrou škálu aktivit
SOS připomínkuje zákony týkající se ochrany spotřebitele a upozorňuje na nezákonné či neetické chování podnikatelských subjektů. Důležitou prioritou je bezpečnost výrobků, proto se zaměřuje na dodržování bezpečnosti potravinových i nepotravinových produktů a upozorňuje na výskyt těch nebezpečných. Organizuje pracovní skupiny specializované na různé oblasti spotřebitelského práva a také připravuje pro spotřebitele různé brožury a letáky. Na SOS se obracejte především v těchto situacích:
- problémy s reklamací,
- odstupujete od smlouvy,
- problémy s předváděcí akcí, podomním či pouličním prodejem nebo s nákupy přes internet,
- zakázka neodpovídá smlouvě,
- nevíte, na který dozorový orgán se obrátit.
SOS poradenství postupně rozšiřujeme i o další obory, např. oblastech spotřebitel – pacient, spotřebitel – nájemce. Důvodem jsou časté dotazy a žádosti o pomoc v oblasti reklamací zdravotních pomůcek a lékařských zákroků nebo problémy se změnami v nájemních vztazích.
Kdo vás napálil aneb databáze spotřebitelských zkušeností
Pokud jste byli u nějakého obchodníka či poskytovatele služeb obzvlášť spokojeni nebo naopak velmi zklamaní, SOS nabízí možnost sdílet vaši zkušenost s ostatními spotřebiteli. Na adrese www.spotrebitele.info/zkusenosti můžete zanechat vaši spotřebitelskou zkušenost.
SOS vás vítá
Jsou-li vám sympatické činnosti a aktivity SOS, je tu možnost využít výhod některého z členských balíčků, mezi které patří mj. časopis SOS magazín, exkluzivní členská linka s běžným tarifem, přednostní poradenství a další. SOS je otevřené občanské sdružení, které nabízí spotřebitelům možnost stát se jeho členem a tím aktivně přispět k rozvíjení jeho činnosti. Informace spotřebitelům zprostředkovává prostřednictvím médií, ale i vlastních besed a přednášek.