MD chce po vládě dlouhodobou garanci miliard na vlaky

14.08.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 14. srpna (ČTK) - Vláda se v pondělí zřejmě vrátí k tématu dlouhodobého financování provozu rychlíků a regionálních vlaků. Ministerstvo dopravy (MD) požaduje na rychlíky na následujících deset let jistotu 3,9 miliardy korun ročně, dvě miliardy ročně příštích pět let by putovaly do regionů na lokálky. Na dotaz ČTK to uvedl zástupce MD Jakub Ptačinský.

Problémem jsou především regionální vlaky, které objednávají kraje. Na ministerstvu dopravy se v posledních dnech vedou intenzivní jednání s Českými drahami a kraji o rozsahu regionální železniční dopravy pro příští rok. Jasno musí být nejpozději do 7. září, což je termín, do kterého je možné předat požadavky na jízdní řád Správě železniční dopravní cesty.

Ministr dopravy Gustáv Slamečka a zástupci Českých drah krajům již několikrát vzkázali, že objednávka regionálních vlaků musí příští rok odpovídat finančním možnostem krajů. Dle informací ČTK však většina krajů začala sestavovat jízdní řád ve stejném či dokonce větším objemu než letos.

Kraje mají na letošek ve svých rozpočtech na vlaky 4,7 miliardy korun, na příští léta připouštějí navýšení maximálně o inflaci. Dráhy však hovoří o celkové ztrátě z provozu lokálek ve výši 7,9 miliardy. Letos mimořádně 3,2 miliardy korun přispěje krajům stát, což se však příští rok nebude opakovat.

MD chce připlácet krajům na vlaky každoročně zhruba 27 haléřů na každou vynaloženou korunu z krajského rozpočtu, což představuje zmíněné dvě miliardy korun ročně. Zbylou více než miliardu musejí kraje najít v rozpočtech, případně omezit regionální spoje.

MD zároveň tlačí na České dráhy, aby částečně přispěly k řešení problému úsporou nákladů. Více než třímiliardová ztráta se ukázala po odtržení nákladní dopravy, jejíž zisky donedávna pomáhaly drahám manko "lepit".

Omezení zřejmě příští rok postihne i dálkové spoje, které objednává a platí ministerstvo dopravy. Dráhy potřebují 4,3 miliardy korun, dostanou však zřejmě pouze 3,87 miliardy. Na druhou stranu chce Slamečka prosadit desetiletou smlouvu státu s drahami.

Další jednání ministerstva dopravy, krajů a ČD se má uskutečnit v Praze v úterý.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK