Téma týdne: Letní dovolená 2010
V předchozím článku ze série fintriků s názvem „Dovolená v první minutě“ jste si mohli přečíst o úskalích ale především i o výhodách nákupu zájezdu v rámci nabídky first minute. V dnešním článku se dočtete více o cenách zájezdů a o trendech v nakupování dovolených.
Prodej zájezdů bude letos stagnovat
V loňském roce se v České republice prodalo celkem přibližně 1,95 mil. zájezdů za 12 mld. Kč, což znamenalo kvůli loňské krizi meziroční pokles počtu prodaných zájezdů cca o 15% a tržeb o 20%. Cestovní kanceláře proto připravily pro letošní rok prakticky stejné množství kapacit jako se prodal v loňském roce tzn. cca 2 mil. zájezdů – letos se neočekávají žádné významné výkyvy prodejů zájezdů, ale spíše stagnace. Z celkového počtu letošních zájezdů bude cca 20% leteckých a 80% pozemní dopravou.
Konec nepřehledných cen zájezdů
Mnohým lidem se jistě už stalo, že si našli skvělou dovolenou a dokonce se skvělou cenou. Po nějaké chvíli ovšem zjistili, že cena není konečná. K této skvělé ceně se totiž musí ještě přičíst ještě různé taxy a palivové příplatky nebo také cestovní pojištění a konečná cena už není tak úžasná. Tomu by mělo být z velké části konec, protože novela zákona značně omezuje rozpor mezi inzerovanou cenou a skutečnou konečnou cenou zájezdu včetně všech poplatků.
Od nynějška musí cestovní kanceláře uvádět konečnou cenu zájezdu, která zahrnuje všechny položky, které jsou v okamžiku nabídky známy. Potenciální klient cestovní kanceláře musí mít k dispozici konečnou cenu sečtenou včetně všech poplatků. Pro přehlednost může být základní cena a poplatky uvedené zvlášť, ale aby nedocházelo ke klamání zákazníka, nesmí být další poplatky uvedeny větším písmem než konečná cena. Celková konečná cena nemusí obsahovat víza a cestovní pojištění.
Dovolená přes internet
Moderní trend nakupování přes internet proniká snad do každé oblasti lidského počínání. Důvody asi není potřeba moc rozvádět. Zkrátka jde o to, že takto člověk ušetří čas, někdy i peníze a představuje to pro něj více pohodlí nejen při srovnávání více nabídek. Dnes už se tak dá pohodlně pořídit zájezd objednávkou online přes internetovou stránku, aniž by jste museli někam chodit.
Prodej zájezdů přes internet zaznamenal v loňském roce nárůst. Prostřednictvím internetu se takto prodal již každý čtvrtý zájezd v České republice. Stále však v tomto ohledu zaostáváme za státy západní Evropy, kde se přes internet prodává 35% všech zájezdů a v USA dokonce 40%.
Kam na dovolenou
V letošním roce budou, stejně jako vloni, nejpopulárnějšími dovolenkovými destinacemi českých občanů Chorvatsko, Slovensko, Itálie, Řecko, Egypt, Španělsko, Tunisko, Rakousko, Francie, Bulharsko a Turecko.
Stejně jako v uplynulých letech stráví také letos přibližně polovina Čechů svoji zahraniční dovolenou v jedné ze čtyřech hlavních destinací : v Chorvatsku, na Slovensku, v Itálii nebo v Řecku.
Přibližně do března trvá nabídka zájezdů first minute. Od dubna již začíná běžný prodej zájezdů za standardní ceny. Přibližně 3 týdny před datem odjezdu zájezdů pak začíná prodej zbylých zájezdů na tzv. last minute, kdy mohou slevy dosahovat až 20% z původní ceny. Nevýhodou last minute je ovšem omezená nabídka zájezdů, nejlepší či nejvhodnější zájezdy jsou již v drtivé většině dávno vyprodány.