Přeprava kamionových návěsů po železnici loni vzrostla o 80 pct.

01.04.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 1. dubna (ČTK) - Železnice loni odvezla z České republiky do zahraničí 12.500 kamionových návěsů, což je o 80 procent více než předloni. ČTK to dnes sdělil obchodní ředitel společnosti ČD Cargo Rodan Šenekl. Podle něj však Česká republika přes pozitivní vývoj v tomto druhu dopravy stále výrazně zaostává za zeměmi západní Evropy.

Návěsy jezdí na vagonech výhradně z terminálu společnosti ČD-DUSS Lovosice, kde má ČD Cargo 51 procent. Linky vedou do německých měst Duisburg a Hamburk. "Přes všeobecný pokles dopravy v období krize jde tento segment nahoru," uvedl Šenekl.

Přesto prý je takzvaná kombinovaná doprava v tuzemsku stále v plenkách, například v Německu ročně putuje vlakem milion návěsů, což výrazně ulehčuje přetížené silniční síti. Podle Šenekla navíc silniční dopravci mohou ušetřit až 20 procent nákladů.

ČD Cargo proto připravuje otevření dalších veřejných terminálů v Brně a Ostravě Mošnově. Dál jsou přípravy v Brně, kde stačí dovybavit starší terminál jeřáby. "Jsme před uzavřením dohod na provozování vlaků mezi Beneluxem a Brnem," nastínil další plány Šenekl.

Vybudování nového terminálu stojí řádově stovky milionů korun. Šenekl upozornil na údajně malou podporu z veřejných rozpočtů a fondů Evropské unie. Podle něj jsou terminály otevřené každému dopravci, jejich služby jsou o to levnější, čím vyšší je veřejná podpora.

Zájmem státu by prý měl být přesun zboží ze silnice na železnici. "Teď jsme svědky opačného trendu, nepřesouvá se zboží ze silnice na železnici ale naopak na silnicích je kamionů víc a víc," uzavřel ředitel.

Vlaky kombinované dopravy provozuje společnost Bohemiakombi, kde má ČD Cargo třicetiprocentní podíl, stejnou část vlastní sdružení silničních dopravců Česmad Bohemia. "Potýkáme se s předsudky typu: železnice je pomalá, nespolehlivá a drahá. To však v případě přímých nákladních expresů na dlouhé vzdálenosti několika stovek kilometrů rozhodně neodpovídá skutečnosti," uvedl jednatel Bohemiakombi Vladimír Fišer.

"Dnes ještě není tak silný ekonomický tlak na přechod ze silnice na železnici, ale my víme, že ta doba nastane a chceme na ni být co nejlépe připraveni,“ řekl autodopravce Josef Mička, který za posledních 20 měsíců přepravil svých prvních tisíc návěsů po železnici.

K větší podpoře kombinované dopravy vyzvala nedávno ministerstvo dopravy valná hromada Svazu dopravy ČR.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK