Princip kolektivního nakupování spočívá v nákupu se slevou a to při požadovaném počtu osob. Tímto způsobem je možné nakupovat především služby, ale také i zboží. Slevy jsou minimálně 40 % z běžné ceny. Nejedná se přitom o nekvalitní či poškozené zboží, ba naopak prodejci se snaží lidem zpřístupnit exkluzivní zboží a služby, které chtěli zkusit, ale přišli jim drahé. Nabídka je rozmanitá, můžete zde naleznout služby počínaje seskokem s padákem, wellness pobyty, romantickými víkendy či různými druhy značkového zboží konče.
To ovšem neznamená, že zakoupenou službu čerpáte společně se všemi účastníky v jednu konkrétní chvíli. Tento způsob nakupování není žádnou formou organizovaných zájezdů či něčeho podobného. Jde jen o to využít množstevní slevy, kterou je obchodník ochoten nabídnout. Termín čerpání služby si dohodnete sami, přímo s poskytovatelem a klasicky se objednáte na konkrétní datum a hodinu. Společnosti nabízející hromadné nakupování jsou prostředníky, kteří vám tyto nabídky zprostředkují za příznivější cenu. V zahraničí není tato forma nákupů žádnou novinkou a je běžně a často využívána. Jak se bude prodeji dařit u nás, ukáže teprve čas, ale dle prvních kladných ohlasů se dá očekávat, že ano. „Na trhu zůstane několik univerzálních portálů, šanci na úspěch mají i kvalitní specializované portály,“ uvádí Lukáš Przybylski z portálu www.slevoteka.cz, kde je vždy nějaký víkendový pobyt nebo zážitek.
Jak kolektivní nakupování funguje?
Nabídky se na internetu mění každý den o půl noci a vy máte 24 nebo 48 hodin či jiné časové omezení nabídky k nákupu. Po té je možnost nákupu uzavřena. U každé nabídky je uvedený počet lidí nutný k dosažení uváděné slevy. Pokud máte o službu zájem, tak si ji objednáte. V objednávce uvedete údaje o vaší kartě, ale peníze se vám v této chvíli ještě nestrhnou. K inkasu částky dochází až v tom okamžiku, kdy je splněná podmínka minimálního počtu lidí. Pokud nebude mít během stanovené doby o nabízenou službu či zboží požadovaný počet lidí zájem, je nabídka neúspěšně uzavřena. Žádná slevová akce neproběhne, a vám se tedy také žádné peníze z karty nestrhnou.
Situace je ale jiná, pokud je podmínka počtu osob už splněna. Udávaný počet osob, kteří nakoupí je totiž minimální, žádný maximální strop není většinou stanovený. Takže pokud byla nabídka platná od 25 lidí, tak vám nic nebrání být třeba čtyřicátým kupujícím, pokud to stihnete v časovém limitu, kdy byla nabídka otevřená. To si pak můžete službu či zboží ihned zakoupit a peníze vám budou rovnou odečteny z vaší karty.
Následně vám bude na váš email odeslán voucher s unikátním kódem, který si doma vytisknete a předložíte jej při čerpání slevy. Vouchery jsou přenositelné, takže pokud by jste zakoupené služby nemohli využít vy sami, tak ji můžete přenechat někomu jinému nebo věnovat jako dárek.
Kdo kolektivní nakupování využívá?
Do nakupování se může zapojit kdokoliv, kdo má přístup k internetu. U nás se jedná především o věkovou kategorii 18-24 let, ale předpokládá se, že službu budou využívat i starší ročníky, tak jak je tomu v zahraničí.
Ze statistik vyplívá zajímavé zjištění a to, že hromadného nakupování vyžívají častěji muži než ženy. Důvodů může být mnoho, ale nabízí se i možnost, že je pro muže hromadné nakupování něco jako forma „hry“, kdy sledují jak se nabídka vyvíjí a jestli byl dosažen požadovaný počet lidí. I proto se nákupy před koncem časového limitu uskutečňují v největším objemu.
Tento nákup je oboustranně výhodný pro zákazníky i obchodníky. Zákazník má možnost nákupu s výraznou slevou a to ve výši minimálně 40 %. Pro obchodníka to sice není příliš ziskové, ale přiláká touto cestou nové zákazníky. Kromě propagace je to pro něj i prodej s jistým výsledkem – ví, že při úspěšnosti nabídky, využije jeho služeb minimálně tolik lidí, kolik požadoval.
V průběhu tohoto týdne se na našem trhu představila nová společnost zapakatel.cz, která se kolektivním nakupováním zabývá. „Dlouhodobě sledujeme vývoj kolektivního nakupování v zahraničí. Podle nás zatím v česku a na Slovensku dostatečně neprorazil a má přitom ohromný potenciál“, řekl marketingový ředitel Tomáš Carba s tím, že ve stejnou dobu jako český server začíná fungovat také jeho slovenská verze zabagatel.sk. V současnosti nabízí své služby v Praze, Brně a Bratislavě. "Během tohoto roku bychom chtěli být ve všech 13 krajských městech a počítáme, že během té doby nasbíráme přes milion unikátních návštěvníků." dodal.
Server navíc přistupuje k prodeji atraktivní formou, propojením s facebookem. Pokud máte profil, můžete si nechat zobrazovat aktuální nabídky na své zdi a nic vám tak neunikne.