Nejlevnější povinné ručení je to, které si platíte

19.10.2010 | , Finance.cz
POJIŠTĚNÍ


perex-img Zdroj: Finance.cz

Nepojištění řidiči stále způsobují velký objem škod. Díky novele zákona je na ně od roku 2009 upleten velký bič v podobě sankcí – příspěvků do garančního fondu ČKP. Nejdražší povinné ručení je tak to, které nemáte!

Na úvod připomeňme, že mít sjednané pojištění odpovědnosti z provozu vozidla nám ukládá zákon. Správní orgány nebo Policie ČR při zjištění nepojištěného vozidla mohou hříšníka v následujících případech pokutovat:

  • nepředložení dokladu o pojištění při silniční kontrole – až 3000 Kč,
  • neodevzdání SPZ do depozita – až 20 000 Kč,
  • provozování vozidla bez pojištění – až 40 000 Kč.


Nejste pojištění? Zaplatíte víc


Pokutou to ovšem nekončí. Protože ani hrozba pokuty nepřiměla mnohé řidiče k pojištění svého vozidla, musela Česká kancelář pojistitelů (ČKP) s novelou zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (z č. 168/1999 Sb.) od 1. 1. 2009 začít uplatňovat zaplacení příspěvku do garančního fondu ČKP. Právě z garančního fondu jsou hrazeny škody, které způsobí nepojištění řidiči. Je financován příspěvky pojišťoven, které poskytují povinné ručení, a musejí tento náklad promítnout do ceny pojištění. De facto tak řádně pojištění řidiči platí za nepojištěné.

Příspěvek nepojištěného se stanovuje dle typu vozidla a doby, kdy byl řidič nepojištěný. Ve výsledku je příspěvek dražší, než odpovídající povinné ručení – nepojištěný řidič tedy nakonec zaplatí více než kdyby byl pojištěn. A to není vše. Protože uhrazení tohoto příspěvku v žádném případě nenahrazuje pojištění, stále mu hrozí sankce za nepojištění od Policie ČR a správních orgánů (viz výše).


Jak zjistit nepojištěné řidiče?


Zjištění nepojištěných řidičů je velice jednoduché, takže se nevyplatí spoléhat na to, že vás ČKP neodhalí. ČKP vede Databázi pojištěných vozidel. Tuto databázi porovnává s Centrálním registrem vozidel. Teoreticky by měla být všechna registrovaná vozidla pojištěná, takže pokud ČKP zjistí, že vozidlo figuruje v registru, ale v její databázi nikoliv, je logicky vyhodnoceno jako nepojištěné.

Následuje jednoduchý proces uplatnění příspěvku:

  1. zjištění nepojištěného vozidla a období, po které bylo nepojištěno,
  2. výpočet příspěvku, který je třeba nepojištěným uhradit,
  3. písemná výzva k úhradě – zde je lhůta 30 dní k prokázání neoprávněného požadavku na placení příspěvku (např. pojištění existuje),
  4. upomínka,
  5. vymáhání.

Náklady na upomínku a vymáhání inkasní společností jsou samozřejmě účtovány na vrub neplatiče.


Máte šanci se bránit


S tím se samozřejmě mohou pojit určité potíže, např. pojištění skutečně existuje nebo dávno neexistující automobil může být stále v registru vozidel (přitom samozřejmě nepojištěn) a majitel tak bude urgován o zaplacení příspěvku. Je však povinností každého v takové situaci vozidlo vyřadit z registru a obecně udržovat své věci v pořádku. Navíc ČKP, vědoma si potenciálních potíží, dává při obesílání nepojištěným možnost prokázat, že je po nich vyžadován příspěvek neprávem. Pokud se do podobné situace dostanete, můžete využít přiložený formulář nebo i internetové stránky www.bezpojisteni.cz.


Tažení proti neplatičům bude pokračovat i v dalších letech


Intenzita uplatňování příspěvků narůstá. Od 1. 1. 2009 bylo dosud obesláno 272 478 výzev a majitelé nepojištěných vozidel dosud na sankčních příspěvcích zaplatili do garančního fondu 217,150 mil. Kč. Z toho v roce 2009 bylo inkasováno 65,5 mil. Kč a jen za prvních 9 měsíců roku 2010 již garanční fond vyinkasoval 151,605 mil. Kč. V červnu 2008 bylo 12 % registrovaných vozidel nepojištěno. V říjnu 2010 se toto množství již snížilo na 8,3 %.
Podrobnosti naleznete v tiskové zprávě ČKP: Za neplacení příspěvku do garančního fondu ČKP končí první neplatiči u soudů.


Zavedení povinného příspěvku přináší své ovoce


Z výše uvedeného vyplývá, že povinný příspěvek nepojištěných řidičů má jednoznačný přínos. Ubývá nepojištěných řidičů a především škod jimi způsobených. Díky inkasu příspěvků od nepojištěných řidičů získává garanční fond více peněžních prostředků a to má za následek jednu pozitivní skutečnost. Podle ředitele ČKP Jakuba Hradce totiž v příštím roce již nebude garanční fond financován z členských příspěvků pojišťoven, ale výhradně z příspěvků inkasovaných od nepojištěných řidičů. Výsledkem je, že poctivě pojištění řidiči už nebudou ve svém pojistném prostřednictvím členských příspěvků pojišťoven do GF platit za škody, které způsobí ti nepojištění.


Sjednání povinného ručení snadno a rychle


Jestliže nemáte pojištěno své vozidlo na odpovědnost z jeho provozu, můžete tak učinit prostřednictvím portálu Ručení.cz. Zde provedete jednoduchou kalkulaci povinného ručení a vyberete si to nejlepší. Stejně tak pokud se rozhodnete využít výhodnější nabídku povinného ručení. V tom případě je ale nutné vypovědět stávající smlouvu. To ale není až tak jednoduché, neboť takováto smlouva se dá vypovědět jedině před koncem pojistného období, resp. výpověď pojistné smlouvy musí být pojišťovně doručena minimálně 6 týdnů před koncem pojistného období (pojistným obdobím je většinou jeden rok). Jinak je to v případě změny vlastníka vozidla. Jak je to se zánikem smlouvy o povinném ručení se podrobněji dočtete v článku Hledáme lepší povinné ručení.

Autor článku

Lukáš Pololáník  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: POJIŠTĚNÍ