OHL ŽS v Rusku postaví železnici za téměř 40 miliard korun

08.12.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 8. prosince (ČTK) - Zástupci tuzemské stavební společnosti OHL ŽS a ruské Jamalské železniční společnosti dnes za přítomnosti ruského prezidenta Dmitrije Medveděva podepsali rámcovou smlouvu na výstavbu železnice na Urale. Česká strana v Rusku postaví zhruba 350 kilometrů trati za téměř 40 miliard korun. ČTK to sdělila společnost OHL ŽS.

"Projekt je však příliš velký a bude se realizovat na tři etapy," uvedl již dříve předseda představenstva OHL ŽS Michal Štefl. Původně měly být smlouvy podepsané v průběhu letošního podzimu, nakonec ale s podpisem firmy vyčkaly na oficiální návštěvu ruského prezidenta v Praze.

Výjimečnost tohoto projektu, který je pro české firmy zřejmě jedním z největších zahraničních kontraktů posledních let, potvrdil generální ředitel státní Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP) Karel Pleva, která má projekt pojistit.

"Chceme větší zapojení ruských státních financí do projektu, abychom věděli, že nad tím drží někdo ochranou ruku, abychom nešli do rizika. Je to obrovský, gigantický projekt," řekl již dříve Pleva ČTK. Projekt, který mají tuzemské společnosti pod vedením brněnské OHL ŽS realizovat, má asi čtyřikrát vyšší hodnotu, než dosud nejdražší akce, kterou kdy EGAP pojišťovala.

Plánovaná železnice má být dlouhá 711 kilometrů a její výstavba měla začít do konce letošního roku. České firmy se budou podílet zhruba na polovině její délky na úseku Obskaja - Salechard - Nadym a postaví most přes řeku Ob. Zbytek stavby zajistí domácí společnosti. Celkové náklady se podle dřívějších informací odhadují na 150 miliard rublů (skoro 92 miliard Kč).

Třetinu celého projektu platí ruský stát, má zajistit především most přes řeku Ob, další třetinu tratí od svých nalezišť směrem k městu Nadym má zaplatit Gazprom a zbývající podíl chtějí Rusové řešit úvěrově s českou stranou. "Tato třetina se bude ještě dál členit na další části, nakonec to získá reálnou podobu," uvedl Štefl.

Celý projekt zaštiťuje korporace Ural průmyslový - Ural polární. Cílem je postavit železnici v místech, kde jsou bohatá rudná naleziště. Železnice se má stavět i v místech, kde byly v minulosti gulagy a jsou zde mrtvé, nepoužívané tratě, které stavěli vězni z dob komunismu. OHL ŽS chce zachované náspy tratí využít.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK