Strategie také definuje 12 prioritních zemí pro český export jako jsou Brazílie, Čína, Indie, Irák, Ukrajina či Spojené státy. Materiál obsahuje i 25 zájmových zemí, na které má být rovněž upřena zvýšená pozornost. Samostatně jsou pak uvedeny členské země EU.
Prioritní země jsou podle únorového vyjádření ministra průmyslu a obchodu Martina Kuby zpravidla velké ekonomiky a trhy, na kterých české firmy v minulosti už působily, či trhy na nichž tuzemští exportéři zaostávají za konkurencí z jiných zemí.
"Zájmové země se pak vyznačují vysokou dynamikou růstu dovozu a vidíme v nich také nadějný růstový potenciál pro české firmy," uvedl Kuba, podle kterého přesto země EU budou i nadále představovat nejdůležitější odbytiště pro české exportéry. V Evropě se proto chce Kuba zaměřit na zachování stávajících pozic a jejich další rozvoj ve prospěch především malých a středních podniků. Závislost na vnitřním trhu EU podle Nečase ale nenabízí příliš prostoru pro další dynamický růst českého vývozu.
Součástí balíčku opatření na podporu českého vývozu je mimo jiné také letošní zvýšení pojistných fondů pojišťovny EGAP o miliardu korun a navýšení kapitálu České exportní banky (ČEB) o 660 milionů korun.
Zástupci malých a středních podniků strategii po jejím zveřejnění kritizovali. Předseda Asociace malých a středních podniků (AMSP) Karel Havlíček novinářům tehdy řekl, že je to méně strategie a více deklarativní informace o tom, že se máme dobře. Nesouhlasil ani s výběrem některých prioritních a zájmových zemí pro export.
Rovněž ministerstvo zahraničních věcí (MZV) má k materiálu připomínky. Z pondělního vyjádření ministra Karla Schwarzenberga (TOP 09) vyplývá, že ministři na koordinaci svých exportních strategií nespolupracují a své kroky nekoordinují. "Uvidím, co pan ministr na vládu přinese. Já jsem to ještě neviděl, tak se k tomu nebudu vyjadřovat," odpověděl na novinářský dotaz. "Pan ministr průmyslu a obchodu začal na své koncepci pracovat, nás předtím nekontaktoval, neptal se, tak vytvořil vlastní," podotkl ministr s tím, že jeho úřad už na nové exportní koncepci pracuje již dva roky.
Podle vyjádření představitelů MZV klade do budoucna také větší důraz na mimoevropská exportní teritoria. V současnosti zpracovává regionální ekonomické strategie se zaměřením na Latinskou Ameriku a Afriku či Asii.
MPO loni muselo aktualizovat původní exportní strategii na roky 2006 až 2010, jelikož práce na nové koncepci kvůli přípravě systému podpory konkurenceschopnosti ČR nabrala zpoždění.
České firmy loni vyvezly zboží v rekordní hodnotě 2,9 až tři biliony korun a zhruba 83 procent českého exportu směřovalo do zemí Evropské unie. Česká republika má jako malá otevřená ekonomika jeden z nejvyšších podílů exportu na HDP z celé EU, v loňském roce dosahoval téměř 80 procent.