Největší počet stížností souvisí s metodami firem při uzavírání smluv, s neakceptováním odstoupení od smlouvy či s nedodržováním lhůt pro vystavení vyúčtování. "Pokud nenastane náprava na trhu s energiemi, je ERÚ připraven zavést regulaci ceny pro domácnosti formou maximálních cen," uvedl regulátor.
Nejvíce podnětů a stížností zaznamenal ERÚ od zákazníků společností České Energetické Centrum, České Energetické Centrum Jih, Centropol Energy a Bohemia Energy. Další neuspokojivé jednání ve vztahu k zákazníkům úřad registroval u RWE Energie, ČEZ Prodej, E.ON Energie, X Energie a Bicorn.
Předsedkyně ERÚ Alena Vitásková si 27 dotčených obchodníků pozvala tento týden k jednání. Firmy se stížnostmi seznámila a vyzvala je k bezodkladné nápravě. ERÚ je připraven za přestupky firem udělovat také finanční sankce a odebírat licence.
"Poskytování neúplných a lživých informací zákazníkům a klamavé a agresivní obchodní praktiky se obzvláště vyskytují v jednání podomních prodejců - dealerů, kteří se soustřeďují hlavně na seniory a nemocné spoluobčany," uvedl úřad.
"Vítáme snahu ERÚ s cílem kultivace situace na energetickém trhu. Nejsme si však jisti, zda regulace stanovení maximálních cen je ten pravý prostředek, který bude znamenat úspěch," reagoval mluvčí RWE Martin Chalupský.
E.ON vyjádřil ochotu pracovat na napravení situace. "Všechny tyto záležitosti jsme připraveni konstruktivně řešit a přispět i vlastními návrhy k jejich řešení," uvedl mluvčí Vladimír Vácha.
Úřad chce také s firmami spolupracovat na přípravě takzvaného kodexu obchodníka s energiemi. "Ochrana zákazníků nejsou pro nás pouze paragrafy v příslušných zákonech. Po ukončených kontrolách jsme u některých obchodníků zahájili správní řízení a další opatření, která pomohou zlepšit neutěšenou situaci na liberalizovaném trhu s energiemi," dodala Vitásková.