Abellio si stěžuje na tendr ministerstva dopravy

11.06.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 11. června (ČTK) - Dopravní společnost Abellio ČR podala stížnost k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) proti tendru ministerstva dopravy na provoz trati Ostrava - Krnov - Olomouc. Tendr je podle společnosti diskriminující, neboť současný dopravce, kterým jsou České dráhy, má proti konkurenci informační výhodu. Zná totiž na této trati výši tržeb za jízdné. Uvedla to dnes společnost. Názor úřadu ČTK shání.

"Zadávací dokumentace musí obsahovat veškeré informace pro jakéhokoliv účastníka výběrového řízení," řekl ČTK člen představenstva dopravce Petr Moravec. Ministerstvo v zadání sice uvedlo, kolik pasažérů se na této trati v minulosti přepravilo, to ale nemá vypovídající hodnotu o výši tržeb za jízdné. Jízdné se totiž může významně lišit; v praxi se podle Moravce pohybují mezi 25 haléři na kilometr u zvýhodněného žákovského jízdného a 1,8 koruny na kilometr u obyčejných jízdenek koupených v pokladně.

Při výběru nového železničního dopravce ministerstvo zohlední výši náhrad, kterou budou jednotliví žadatelé po úřadu požadovat. Nikdo kromě národního dopravce ale podle Moravce neví, kolik si na této trati může vydělat na jízdenkách, a tudíž neumí přesně vyčíslit, jak vysoké kompenzace po státu požadovat. Pokud ministerstvo dopravy chce, aby noví dopravci nesli riziko tržeb, tak musí k nezbytným propočtům poskytovat relevantní údaje, uzavřel Moravec.

Trať mezi Ostravou a Olomoucí byla vybraná jako pilotní projekt liberalizace české železnice, protože jde o relativně izolované spojení. Případné chyby se tak neprojeví v celé síti a bude je podle ministerstva dopravy možné odstranit před druhým tendrem. Trať je po spoji Praha - Ostrava v pořadí druhým dálkovým spojením, které ministerstvo soukromým dopravcům nabídne. Na rozdíl od trati mezi Prahou a Ostravou, kde České dráhy a RegioJet jezdí bez dotací, počítá zde ministerstvo se zachováním systému proplácení prokazatelných ztrát z provozu. Přihlášky do tendru mohou zájemci posílat do 10. července.

Zájem o provoz na této trati už dříve kromě ČD a Abellia projevily společnosti Viamont, Veolia, RegioJet a Leo Express. Ten chce letos v prosinci vstoupit na železnici mezi Prahou a Ostravou. Vlastníkem společnosti Abellio jsou Nizozemské dráhy (Nederlandse Spoorwegen). V autobusové dopravě společnost provozuje linky pod značkou Probo Bus.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK