Nejistota ohledně sazby DPH dopadá na naprostou většinu podniků

19.12.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 19. prosince (ČTK) - Nejistota ohledně výše sazby daně z přidané hodnoty od 1. ledna 2013 dopadá na naprostou většinu tuzemských podniků. Musejí mít připravené varianty rozpočtů, ceníků a nabídek, což jim prodražuje jejich podnikání. V řadě z nich budou muset zaměstnanci nastoupit v době vánočních dovolených. Musí nastavit softwary a připravit cenovou nabídku. Zvýšené náklady se pak promítnou do cen. Vyplývá to z ankety ČTK mezi tuzemskými podniky.

Vládní koalice chce od ledna zvednout DPH o jeden procentní bod, tedy z 14 na 15, respektive z 20 na 21 procent. Ve Sněmovně dnes přes nesouhlas opozice daňový balíček, který DPH zvyšuje, prosadila. Zákon nyní dostane k podpisu prezident republiky. Pokud změny neprojdou celým legislativním procesem do začátku ledna, začne alespoň načas platit dřívější vládní plán, tedy jednotná sazba 17,5 procenta.

"V novodobé české historii nebyla taková daňová nejistota, že ještě před vánočními svátky není jasné DPH. Podle již zveřejněných průzkumů považuje situaci za problém téměř devět desetin tuzemských firem," řekl ČTK mluvčí Svazu průmyslu a dopravy Milan Mostýn. Právě daňová jistota a dlouhodobě předvídatelný vývoj je podle něj to, po čem firmy volají.

Například velké firmy na severozápadě Čech zlobí, že necelé dva týdny před koncem roku stále není jasno o sazbách DPH pro rok 2013. Případná změna DPH bude zřejmě začátkem roku, tedy v už tak náročné době, kdy se připravují účetní závěrky, shodli se oslovení zástupci velkých výrobních firem v Ústeckém kraji. Chemička Spolchemie zvažuje, že v kritickém období omezí klíčovým zaměstnancům dovolené, sklárny AGC se zase obávají, aby byly schopné DPH správně fakturovat. Výrobu by ale zmatky kolem DPH prý ovlivnit neměly.

Zvažovaná změna DPH se projeví v cenách nových vozů i služeb největší tuzemské automobilky Škoda, potvrdil ČTK mluvčí společnosti Jozef Baláž. "Děláme opatření, aby naše systémy a systémy více než 270 prodejních a servisních míst značky Škoda v České republice byly na tento krok náležitě připravené. Je společným zájmem všech zainteresovaných stran, aby finální rozhodnutí padlo v co možná nejkratším čase," uvedl.

Zmatky kolem DPH doléhají i na tabákovou společnost Philip Morris ČR. "Daň jako taková představuje přibližně 80 procent ceny našich výrobků, dopad je tam citelný. To znamená, že jakákoliv změna, ať už spotřební daně nebo DPH, se do ceny našich výrobků bytostně promítá," upozornila členka představenstva Andrea Gontkovičová.

Mluvčí Třineckých železáren Lucie Drahošová připomněla, že nejistota ohledně definitivního znění zákona o dani z přidané hodnoty ovlivňuje rozhodování firmy při naplňování změn v podnikových procesech, zejména v informačních systémech. Nejasnosti kolem DPH kritizuje také zakladatel holdingu Synot Ivo Valenta. "Pokud jednotlivé firmy prakticky do poslední chvíle nevědí, jaké budou platit daně, nemohou tvořit byznys plány do budoucnosti a to samozřejmě postihne i některé směry našeho podnikání. Máme navíc řadu obchodních partnerů, kteří nám kvůli nejasnostem nemohou předložit ceny a vytvořit smluvní ujednání," řekl ČTK Valenta.

Největší zpracovatel mléka v zemi, jihočeská Madeta, podle ekonomického ředitele Karla Vykoukala vyčkává, jak dopadne výsledek schvalovacího procesu. Situace firmě přináší velké problémy v plánovaných prodejích v lednu 2013. "Přicházejí nám objednávky na mlékárenské výrobky na leden 2013, bohužel tyto objednávky nejsme schopni potvrzovat vzhledem k tomu, že neznáme sazbu DPH při prodeji našich výrobků. Čím déle daný stav bude trvat, tím větší problémy budeme mít v prodejích," poznamenal.

Daňový chaos již téměř půl roku způsobuje nejistotu a zvýšené náklady všem podnikatelům a firmám v ČR, soudí generální ředitel developerské společnosti EKOSPOL Evžen Korec. Případné zvýšení dolní sazby DPH na 17,5 procenta by prý zcela jistě způsobilo další útlum v sektoru stavebnictví, což by se zpětně promítlo i do rostoucí nezaměstnanosti a sociálních výdajů státu.

"V předkupních smlouvách jsme počítali s budoucí DPH 15 procent. Na tuto částku si klienti sjednávali hypotéky, přičemž často je měli propočítané na doraz, další hotovostí již nedisponují. Pokud bude daň o tři a půl procentního bodu vyšší, hypotéka jim nebude stačit," varoval.

Nejistota ohledně DPH se může promítnout i do cen v obchodech. Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeňka Juračky může poškodit zákazníky, protože zvyšuje náklady, které se promítnou do cen. Obchodní řetězce nyní nemohou plánovat reklamní kampaně a prodejní ceny.

Například COOP družstvo HB v nových cenících počítá s novými sazbami 15 a 21 procent. "Pokud by se tak nestalo, tak to šturmování nastane počínaje 2. lednem," uvedl předseda Vladimír Stehno. Družstvo má pro případ zavedení jednotné sazby DPH 17,5 procenta připraven tým pracovníků. "Během prvního týdne nebo deseti dnů bychom museli změnit ceníky, koeficienty u přímých dodávek, té práce by bylo strašně moc," podotkl. Mezitím by družstvo muselo z větší části zboží odvádět státu vyšší daň, než by mělo v prodejní ceně, což by pro něj znamenalo ztrátu.

Jednatel českolipské společnosti Ježek software Tomáš Ježek naopak míní, že nejistota kolem sazby DPH není žádným velkým problémem. Firma, která dodává ekonomický software pro malé i střední firmy, už podle něj podobné aktualizace na poslední chvíli v minulosti několikrát řešila.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK