"V konkurenci, která dnes převládá na evropském trhu, se opět potvrzuje, že potřebujeme silné společné podniky. Malé podniky, malé firmy, malá carga, nedokážou přežít. My to vidíme na Slovensku, máme s touto společností vážné ekonomické problémy," uvedl Fico. Dodal, že projekt je připraven politicky podpořit.
Podle premiéra Nečase by součástí fúze obou firem musela být restrukturalizace, kvůli jejich nedobré finanční situaci. Restrukturalizace by mohla spojení předcházet, nebo být součástí fúze, dodal Nečas.
"Ve střední Evropě by (spojením firem) vznikl silný hráč, byla by to jedna ze čtyř až pěti nejsilnějších železničních nákladních společností v celé Evropě. My jsme skutečně pod tlakem jednak ruských dopravních společností a jednak německých dopravních společností," podotkl Nečas.
Společnosti ČD Cargo hrozí insolvence, zachránit ji má restrukturalizační plán. Firma chce letos prodat 87 nadbytečných lokomotiv, hodlá sešrotovat téměř 5000 vagonů a zvažuje propuštění až 2220 zaměstnanců. Nyní dopravce zaměstnává zhruba 9500 lidí a vlastní téměř 30.000 vagonů, z nichž je však značná část v havarijním stavu a nevyužívá se.
O rozsáhlém propouštění bude ještě firma jednat s odboráři. Ti se obávají, že mzdové úspory související s masivním propouštěním firmě k vyrovnanému hospodaření nepomohou, protože kvůli němu přijde o značnou část tržeb.
Za nepříznivou situací českého dopravce, který pro letošní rok uvedl odhadovanou provozní ztrátu 230 milionů korun, může zejména dlouhodobě ztrátová přeprava jednotlivých kusových zásilek. Tu má ČD Cargo jako národní dopravce povinnost provozovat.