"Nová zakázka přináší možnost spolupráce se světovým gigantem GE Transportation, který patří ke globálním strojírenským lídrům a mezi největší světové výrobce lokomotiv pro nákladní dopravu. S novou vývojovou řadou lokomotiv Evolution TM Series nyní proniká i do oblasti vývoje a výroby lokomotiv pro osobní dopravu," uvedl.
Škoda Electric dodá pro 110 dieselelektrických lokomotiv kompletní pohony zahrnující motor, převodovku a dvojkolí. Nové lokomotivy, konstruované pro rychlost až 160 km v hodině, musejí být spolehlivé v pásmu teplot od minus 55 až do plus 55 stupňů Celsia. Stroje vychází z nákladní lokomotivy, kterou už GE v Kazachstánu provozuje.
GE Transportation oslovila Škodu Electric napřímo. "Zakázku považujeme za ocenění našich dosavadních dodávek. Obdobný motor pro lokomotivy jako nyní pro GE Transportation jsme v minulosti vyráběli například pro koncern Alstom. Aktuálně spolupracujeme s globálním výrobcem Hyundai Rotem, jemuž dodáváme kompletní pohony pro 80 lokomotiv," uvedl generální ředitel Škody Electric Jaromír Šilhánek. Důležitou roli při volbě dodavatele sehrály reference amerického Caterpillaru, největšího světového výrobce důlních strojů a nákladních vozidel pro těžební průmysl. Plzeňský podnik mu dodává motory pro těžební stroje. Při náročné certifikaci nás vyhodnotil jako jednoho z nejlepších dodavatelů, dodal.
Kontrakt pro Hyundai Rotem má hodnotu dvou miliard korun a jde o dosud největší exportní zakázku podniku. Lokomotivy jsou finálně určené pro turecké státní dráhy. Dosud předala Škoda Electric pohony pro 19 strojů. Od konce ledna se její specialisté podíleli na zprovoznění prvních dvou prototypových lokomotiv v Jižní Koreji.
Škoda Electric, výrobce trolejbusů, trakčních motorů a pohonů se 750 lidmi, utržila předloni tři miliardy korun, meziročně o 15 procent více. Čistý zisk činil 700 milionů Kč a byl o 18 procent vyšší. Za loňský rok podnik utržil 3,3 miliardy korun. Loňský zisk firma neuvedla.
Václav Prokš dr