U Generali je pojištěno 400 cestovních kanceláří. "Průběžně jednáme s řadou cestovních kanceláří. Ne všechny mají obnovu pojistné smlouvy k 1. lednu. Vedle obnov stávajících smluv jde o posuzování žádostí nově vznikajících CK," řekl ČTK mluvčí pojišťovny Jiří Cívka. Pojišťovna odmítla pojistit desítky cestovek. Jedním z kritérií je posouzení finanční situace CK podle interních směrnic pojišťovny, u vznikajících subjektů se prověřuje podnikatelský plán, který kancelář předkládá pojišťovně a ministerstvu pro místní rozvoj (MMR) při žádosti o koncesi, dodal.
UNIQA poskytuje pojištění více než 130 cestovním kancelářím. Odmítnout musela řádově několik desítek zájemců z řad CK. Podle mluvčí pojišťovny Evy Svobodové to byly úplně nové subjekty bez historie nebo takové, kterým jiné pojišťovny pojistnou ochranu odmítly kvůli zhoršenému hospodaření v předchozích obdobích. "Následkem mírně zvýšených cen zajištění se o něco zvýšila cena některých rizik, jinak se žádné další změny do pojistného nepromítly," podotkla.
Union poisťovňa má nyní uzavřeno 125 pojistných smluv o pojištění s cestovními kancelářemi se sídlem v ČR. S dalšími pěti jedná. Po vyhodnocení podkladů v deseti případech nepředložila nabídku pojistky. "Obchodní podmínky jsme proti předcházející sezoně neměnili. Vzhledem ke zvýšenému počtu pojistných událostí v minulém roce jsme mírně zpřísnili kritéria pro akceptaci CK do pojištění," upozornila mluvčí pojišťovny Judita Smatanová.
Česká podnikatelská pojišťovna pojistila 235 cestovních kanceláří, ERV pojišťovna 131. Pojistné zůstává podle obchodního ředitele ERV Štěpána Landíka na zhruba stejné úrovni jako v předcházejících letech. "Avšak vzhledem k tomu, že výši pojistného ovlivňuje celá řada faktorů, jako jsou samotná finanční stabilita CK či způsob najímání dopravy a ubytovacích kapacit, může se cena u jednotlivých CK výrazně lišit," poznamenal.
Cívka připomněl, že pojistné se odvíjí mimo jiné od pojistné částky, jejíž minimální výše je uvedena v zákoně. Pojistnou částku navrhuje cestovní kancelář. Během uplynulých let se však podle něj opakovaně ukázalo, že zákonem stanovené minimum může být v konečném důsledku nedostatečné a nemusí stačit na pokrytí všech oprávněných nároků v případě úpadku kanceláře.
Řešením může být minimální pojistná částka vyjádřená v korunách, a nikoliv v procentech z obratu, jak je tomu v nynější legislativě, která je navíc v rozporu s evropskou směrnicí, uvedl Cívka. Generali na to dlouhodobě upozorňuje a v této souvislosti také koncem ledna podala žalobu na MMR. Klienti CK tak nebudou ani letos stoprocentně chráněni v případě jejich úpadku, varoval Cívka.
MMR už dříve oponovalo, že Evropská komise proti převedení směrnice ošetřující problematiku krachu cestovních kanceláří do českého práva žádné připomínky neměla. Záruky pro zajištění vrácení vložených prostředků a pro návrat spotřebitele v případě platební neschopnosti nebo úpadku zajišťuje podle ministerstva organizátor nebo prodejce zájezdu.