"Princip je vždy stejný. Nějakému člověku nabourají auto, nechá si ho opravit v autorizovaném servisu a při platbě se dozví, že pojišťovna celou částku neproplatí a že musí vytáhnout ještě své peníze. V průměru jde o 12.000 korun," uvedl Bascheri.
Z 3602 pojistných událostí jich jen 30 určily kontroly kanceláře jako nepodložené. Všichni ostatní poškození se po bezplatné poradě s právníky KOPP rozhodli pro soudní řešení. Ze všech případů už za pomoci KOPP vymohlo na pojišťovně peníze zpět 1087 občanů, pouze čtyři případy nebyly u soudů úspěšné. Dalších 2515 žalob leží nyní ještě u soudů.
Soudy při rozhodování vycházejí z nálezu Ústavního soudu z roku 2007, který se zabýval otázkou zhodnocení či znehodnocení vozidla po opravě. Počet lidí, kteří se společně s KOPP pouští do soudního boje s pojišťovnami, roste. V posledním čtvrtletí loni jich bylo zhruba 280 měsíčně. Celkem se v ČR stane asi tisícovka pojistných událostí z povinného ručení denně.
Pojišťovny se při likvidaci škod z povinného ručení řídí platnou zákonnou úpravou této problematiky a také nálezem Ústavního soudu, řekl ČTK výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů Jakub Hradec. Při výpočtu skutečné škody zohledňují obvyklý způsob opravy podle stáří vozidla, počtu ujetých kilometrů a způsobu servisu a oprav vozidla před vznikem škody. Amortizaci zpravidla odečítají pouze u dílů podléhajících rychlejšímu opotřebení (například pneumatiky, akumulátory, výfukové potrubí apod.), dodal.
Prohlášení společnosti KOPP je podle Hradce pouze účelovým marketingovým nástrojem této společnosti s ručením omezeným, o které se někdy lidé domnívají, že jde o občanské sdružení. "Bez zajímavosti není ani to, že existuje spojitost mezi Nehodovou službou, o které se v poslední době hovoří v souvislosti s crash huntery (lovci nehod), a právě společností KOPP," podotkl.