V čele žebříčku nejcennějších značek BrandZ zůstal Apple

21.05.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Washington 21. května (ČTK) - V čele žebříčku nejcennějších značek světa BrandZ TOP 100 zůstal i v letošním roce výrobce počítačů a mobilních telefonů Apple. Jeho hodnota přesáhla 185 miliard dolarů (asi 3,8 bilionu Kč) a proti loňsku se zvýšila asi o jedno procento. Hodnota stovky nejdražších značek se pak zvýšila o sedm procent. Uvedla to na svých internetových stránkách společnosti Millward Brown, která žebříček od roku 2006 sestavuje.

Apple patří do kategorie technologických firem. Právě technologické firmy obsadily také další dvě nejvyšší příčky - na nich skončily Google a IBM.

Od roku 2006 se hodnota značek v žebříčku zvýšila o 77 procent. Firmám se daří i na burze, kde cena jejich akcií za osm let vzrostla zhruba o 58 procent. Index S&P 500 za stejnou dobu posílil jen o 23 procent. Růst hodnoty značek pak výrazně oživil z loňských 0,4 procenta.

"Sledujeme oživení finančních ukazatelů ve Spojených státech, také Indie je na tom velice dobře a stabilní je i Čína," řekl Hospodářským novinám (HN) ředitel české pobočky Millward Brown Luboš Rezlel hlavní důvody, proč se značkám v uplynulém roce dařilo. Podle HN, které o žebříčku informovaly jako první, celková hodnota značek loni činila 2,6 bilionu dolarů (52,8 bilionu Kč). To je více, než kolik dosahuje například hrubý domácí produkt Velké Británie.

Do první desítky se mezi americké značky vměstnala i čínská společnost China Mobile, která je tak nejcennější zahraniční značkou. V Evropě je nejcennější značkou Vodafone, jehož hodnota je v žebříčku vyčíslena na 39,7 miliardy USD. To zajistilo Vodafonu 17. místo.

Skokanem roku je luxusní značka Prada, za ní pivo Brahma a oděvy Zara. Nejlepším nováčkem je regionální banka ANZ na 52. pozici. Bankám se loni v žebříku celkově dařilo a hodnota jejich značek vzrostla o 23 procent. To byl druhý nejvyšší růst po pivovarnickém sektoru, kde je nejcennější značkou Budweiser. Nejcennější automobilovou značkou je Toyota.

Millward Brown vychází z toho, jak samy firmy účtují hodnotu svého nehmotného jmění ve výsledkových zprávách a kombinují to s vnímáním hodnoty značky v marketingových průzkumech u spotřebitelů a firemních uživatelů.

Žebříček nejhodnotnější světových značek: Pořadí Značka Hodnota (v mld USD) Změna hodnoty (v pct) 1. Apple 185,1 +1 2. Google 113,7 +5 3. IBM 112,5 -3 4. McDonald's 90,3 -5 5. Coca-Cola 78,4 +6 6. AT&T 75,5 +10 7. Microsoft 69,8 -9 8. Marlboro 69,4 -6 9. Visa 56,1 +46 10. China Mobile 55,4 +18

Zdroj: Millward Brown

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK