Občané s nízkými příjmy (v Česku zaměstnanci s hrubou mzdou do 10 290 Kč) mají ve vyspělých zemích světa nulovou daňovou povinnost. Buď z důvodu uplatnění slevy na dani, nezdanitelné položky nebo nulového sazby daně v prvním pásmu. Zatímco základní nezdanitelná položka snižuje daňový základ, tak sleva na poplatníka snižuje přímo daňovou povinnost. Existence slevy na poplatníka i nezdanitelné položka výrazně ovlivňuje konečnou efektivní sazbu daně z příjmu fyzických osob (poměr mezi vyčíslenou daní a hrubou mzdou zaměstnance).
V přiložené tabulce máme uvedeno efektivní sazbu daně zaměstnance pracujícího za průměrnou mzdu v zemích OECD za rok 2012.
Jak vysoká je sleva na dani z příjmu?
V Česku je od roku 2006 zavedena základní sleva na poplatníka. V letech 2006 a 2007 činila sleva na poplatníka 7 200 Kč, v následujících letech 24 840 Kč (pouze v roce 2011 byla základní sleva 23 640 Kč). Mimo pracující penzisty uplatní všichni zaměstnanci u svého zaměstnavatele při výpočtu daňové povinnosti slevu na dani z příjmu fyzických osob, která činí za celý rok 24 840 Kč (nebo 2 070 Kč měsíčně). Sleva na dani z příjmu snižuje přímo daňovou povinnost.
Právě z důvodu slevy na dani z příjmu fyzických osob je v Česku efektivní zdanění z příjmů mírně progresivní, přestože je zavedena 15% rovná sazba daně z příjmu (nepočítáme se 7% solidárním příspěvkem).
Praktický výpočet v Česku
Průměrná roční mzda za rok 2012 (dle databáze OECD, aby byla data za všechny země porovnatelná) činila 300 421 Kč. Efektivní sazba daně u bezdětného zaměstnance činí u průměrné mzdy 11,8 %, přestože je v Česku zavedena rovná 15% sazba daně z příjmu fyzických osob. Sleva na dani z příjmu je zavedena i v jiných členských zemích OECD (např. Dánsku, Polsku, Kanadě, Nizozemí).
Výpočet efektivní sazby daně v Česku
Text |
Částka |
---|---|
Průměrná roční hrubá mzda za rok 2012 |
300 421 Kč |
"Superhrubá" mzda (25 101 Kč x 1,34) |
33 700 Kč |
Daň z příjmu fyzických osob (300 421 Kč x 15 %) |
402 565 Kč |
Základ daně (zaokrouhleno na sta dolů) |
402 500 Kč |
Daň z příjmu (402 500 Kč x 15 %) |
60 375 Kč |
Sleva na poplatníka |
24 840 Kč |
Výsledná daň z příjmu fyzických osob (60 375 Kč - 24 840 Kč) |
35 535 Kč |
Efektivní sazba daně z příjmu fyzických osob (35 535 Kč: 300 421 Kč) |
11,8 % |
vlastní výpočet autora
Výpočet u nezdanitelné položky
Rovněž nezdanitelná položka snižuje efektivní zdanění, je zavedena např. v Estonsku, Slovensku, Španělsku, Velké Británii. V některých zemích snižuje mimo základní nezdanitelnou položku základ daně ještě povinné pojistné (např. Slovensko), v jiných nikoliv (např. Velká Británie). V přiložené tabulce máme uveden výpočet efektivní sazby daně u průměrné mzdy na Slovensku, za rok 2012 činila průměrná mzda (dle databáze OECD) na Slovensku 9 821 euro (252 962 Kč), nezdanitelná položka 3 644,76 euro.
Výpočet efektivní sazby daně na Slovensku
Text |
Částka |
---|---|
Průměrná roční hrubá mzda za rok 2012 |
9 821 euro |
Povinné pojistné placené zaměstnancem (v souhrnu 13,4 %, zaokrouhluje se zvlášť zdrav. a soc. poj.) |
1 312,92 euro |
Nezdanitelná položka |
3 644,76 euro |
Základ daně (9 821euro - 1 312,92 euro - 3 644,76 euro) |
4 863,32 euro |
Daň z příjmu (4 863,32 euro x 19 %) |
924,03 euro |
Efektivní sazba daně z příjmu fyzických osob (924 euro: 9 821 euro) |
9,4 % |
vlastní výpočet autora
Nulová sazba daně z příjmu
V některých zemích efekt slevy na dani z příjmu nebo nezdanitelné položky plní nulová sazba daně z příjmu fyzických osob. Do určitého ročního příjmu se totiž neodvádí daň z příjmu. Nulová sazba daně je např. v Rakousku, Německu, Austrálii, Švýcarsku či Finsku. Např. v Austrálii je nulová sazba daně do ročního příjmu 6 000 australských dolarů. V druhém daňovém pásmu (6 000 AUD - 37 000 AUD) je 15% sazba daně a ve třetím daňovém pásmu (37 000 AUD - 80 000 AUD) je sazba daně 30 %. Průměrná roční mzda (dle databáze OECD) za rok 2012 v Austrálii činila 73 494 AUD (1 401 608 Kč).
Výpočet efektivní sazby daně v Austrálii
Text |
Částka |
---|---|
Průměrná roční hrubá mzda za rok 2012 |
73 494 AUD |
Daň v prvním pásmu (do 6 000 AUD) |
0 AUD |
Daň v druhém pásmu (6 000 AUD - 37 000 AUD, 15 %) |
4 650 AUD |
Daň v třetím pásmu (37 000 AUD - 73 494 AUD, 30 %) |
10 948,20 AUD |
Daň z příjmu (0 AUD + 4 650 AUD + 10 948,20 AUD) |
15 598,20 AUD |
Efektivní sazba daně z příjmu fyzických osob (15 598,20 AUD: 73 494 AUD) |
21,2 % |
V Austrálii se odvádí ještě "daňový příplatek", při zohlednění "daňového příplatku" je sazba daně |
22,9 % |
vlastní výpočet autora
OECD: Jak se liší efektivní sazba daně?
V přiložené tabulce máme uvedenu efektivní sazbu daně z příjmu fyzických osob v členských zemích OECD za rok 2012 u průměrné mzdy. Efektivní sazba daně je poměr vyčíslené daně oproti hrubé mzdě. V některých zemích se odvádí zvlášť centrální a zvlášť místní sazba daně, v tabulce je uvedena kombinovaná sazba (zahrnuje celkovou daňovou povinnost na dani z příjmu fyzických osob zaměstnance).
Nejnižší efektivní sazbu daně z příjmu fyzických osob mají zaměstnanci pracující za průměrnou mzdu v Chile (0,0 %), Koreji (4,8 %), Polsku (6,8 %), Japonsku (7,5 %), Izraeli (7,9 %) a Mexiku (8,1 %).
Nejvyšší efektivní sazbu daně z příjmu fyzických osob mají zaměstnanci pracující za průměrnou mzdou v Dánsku (36,2 %), Islandu (28,9 %), Belgii (28,8 %), Austrálii (22,9 %) a Finsku (21,8 %).
Efektivní sazba daně z příjmu u průměrné mzdy v zemích OECD (v %, za rok 2012)
Země |
Efektivní sazba daně z příjmu |
---|---|
Chile |
0,0 % |
Korea |
4,8 % |
Polsko |
6,8 % |
Japonsko |
7,5 % |
Izrael |
7,9 % |
Mexiko |
8,1 % |
Řecko |
8,9 % |
Slovensko |
9,4 % |
Švýcarsko |
10,3 % |
Portugalsko |
10,7 % |
Česko |
11,8 % |
Turecko |
12,9 % |
Francie |
14,6 % |
Irsko |
14,8 % |
Kanada |
15,2 % |
Lucembursko |
15,5 % |
Velká Británie |
15,5 % |
Rakousko |
15,9 % |
Nový Zéland |
16,4 % |
Maďarsko |
16,5 % |
Nizozemí |
16,5 % |
Estonsko |
17,1 % |
USA |
17,1 % |
Španělsko |
17,5 % |
Švédsko |
17,9 % |
Německo |
19,2 % |
Itálie |
21,3 % |
Norsko |
21,6 % |
Finsko |
21,8 % |
Austrálie |
22,9 % |
Belgie |
28,8 % |
Island |
28,9 % |
Dánsko |
36,2 % |
Pramen: OECD, Tax Database, Part I. Taxation of Wage Income (2012)