Materiál rovněž do budoucna upřednostňuje vyčlenění peněz na opravu a údržbu komunikací před budováním nových. "Bez tohoto přístupu by docházelo ke znehodnocování již vložených investic a zanedbaná dopravní infrastruktura by se znovu vracela do seznamu investičních potřeb," uvedlo v materiálu ministerstvo dopravy.
"Jsme přesvědčeni, že co se týče příjmů do dopravní infrastruktury, je potřeba je stabilizovat na 43 miliardách korun ročně, aby bylo možné dlouhodobě plánovat jednotlivé projekty," řekl novinářům ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09).
Náklady na údržbu a opravy infrastruktury podle úřadu představují ročně 29 miliard korun. Jde o minimální částku, kterou je nutné investovat, aby postupně neklesala kvalita silniční sítě, která má dlouhodobě sestupnou tendenci, připustilo ministerstvo.
Výrazné navýšení příspěvku ze státního rozpočtu ministerstvo dopravy chtít nebude. Vládu žádá o stabilizační opatření, která by resortu umožnila plánování staveb ve střednědobém horizontu na základě pevně stanovených rozpočtových rámců. Na nedodržování střednědobých rozpočtových rámců si dopravní resort dlouhodobě stěžuje.
Na druhou stranu bude úřad prověřovat možnosti, jak podpořit financování dopravní infrastruktury prostřednictvím poplatků za její používání. Jde například o zpoplatnění silnic nižších tříd pro kamiony, které by ale úřad zavedl pouze v případě, že by režijní náklady při výběru nepřesáhly 30 procent vybrané částky. Úřad bude dále prověřovat možnost rozšíření mýtného na kategorie vozidel pod 3,5 tuny. Zároveň by chtěl zvýšit podíl dopravního resortu na daních plynoucích z minerálních olejů výměnou za snížení přímých dotací na rozvoj a údržbu dopravní infrastruktury ze státního rozpočtu. Dalším z návrhů je zavedení poplatků za hlučící kamiony a vlaky.