Vláda schválila návrh dopravní politiky pro roky 2014 až 2020

13.06.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 13. června (ČTK) - Vláda ve středu schválila návrh dopravní politiky ČR pro období 2014 až 2020 s výhledem do roku 2050. Novinářům to po večerním zasedání řekl premiér Petr Nečas (ODS). Ministerstvo dopravy v materiálu například navrhuje rozšířit placení kamionového mýtného na silnicích prvních tříd a eventuálně zpoplatnit i silnice druhé a třetí třídy, pokud to bude ekonomicky efektivní a bude o to v regionech zájem.

Materiál rovněž do budoucna upřednostňuje vyčlenění peněz na opravu a údržbu komunikací před budováním nových. "Bez tohoto přístupu by docházelo ke znehodnocování již vložených investic a zanedbaná dopravní infrastruktura by se znovu vracela do seznamu investičních potřeb," uvedlo v materiálu ministerstvo dopravy.

"Jsme přesvědčeni, že co se týče příjmů do dopravní infrastruktury, je potřeba je stabilizovat na 43 miliardách korun ročně, aby bylo možné dlouhodobě plánovat jednotlivé projekty," řekl novinářům ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09).

Náklady na údržbu a opravy infrastruktury podle úřadu představují ročně 29 miliard korun. Jde o minimální částku, kterou je nutné investovat, aby postupně neklesala kvalita silniční sítě, která má dlouhodobě sestupnou tendenci, připustilo ministerstvo.

Výrazné navýšení příspěvku ze státního rozpočtu ministerstvo dopravy chtít nebude. Vládu žádá o stabilizační opatření, která by resortu umožnila plánování staveb ve střednědobém horizontu na základě pevně stanovených rozpočtových rámců. Na nedodržování střednědobých rozpočtových rámců si dopravní resort dlouhodobě stěžuje.

Na druhou stranu bude úřad prověřovat možnosti, jak podpořit financování dopravní infrastruktury prostřednictvím poplatků za její používání. Jde například o zpoplatnění silnic nižších tříd pro kamiony, které by ale úřad zavedl pouze v případě, že by režijní náklady při výběru nepřesáhly 30 procent vybrané částky. Úřad bude dále prověřovat možnost rozšíření mýtného na kategorie vozidel pod 3,5 tuny. Zároveň by chtěl zvýšit podíl dopravního resortu na daních plynoucích z minerálních olejů výměnou za snížení přímých dotací na rozvoj a údržbu dopravní infrastruktury ze státního rozpočtu. Dalším z návrhů je zavedení poplatků za hlučící kamiony a vlaky.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK