Cílem ankety je upozornit spotřebitele na to, že neplatí pouze za dodávky nebo distribuci elektřiny a plynu, ale že se v obchodních podmínkách a v doplňkových ceníkách dodavatelů mohou skrývat různé další poplatky.
Pravděpodobně nejrozšířenějším sankčním poplatkem mezi dodavateli je ten za předčasné ukončení smlouvy na dobu určitou. Jinak řečeno, pokud jste s dodavatelem uzavřeli smlouvu na rok či dva, nemůžete odejít před jejím vypršením, jinak po vás bude dodavatel požadovat poplatek za její předčasné vypovězení.
1. místo: Poplatek za využití zákaznické linky nebo zákaznického centra
Anketa o Nejbizarnější poplatek, kterou uspořádala iniciativa EnergetickaPoradna.cz, probíhala od konce dubna do 25. června 2013. „Spotřebitelé mohli vybírat z celkem pěti poplatků. Více než 42 % respondentů hlasovalo pro poplatek za využití zákaznické linky nebo zákaznického centra. Jde o poplatek, který má ve svých obchodních podmínkách společnost X Energie, která si za tuto službu, jež by měla být běžným servisem, může v některých případech účtovat 114,95 korun,“ uvedla energetická poradkyně Michaela Vinšová.
Čtěte také
Skryté poplatky dodavatelů energie: Co vše se vejde do faktury?
Srovnání ceny plynu 2013: Žebříček dodavatelů po zlevnění RWE
Ceny plynu pro podnikatele se liší o desítky tisíc korun
Nákup energie na burze i pro české domácnosti: Vyplatí se?
2. místo: Poplatek za předčasné ukončení smlouvy
Na druhém místě se umístil poplatek za předčasné ukončení smlouvy, kterému dalo hlas přes 26 % hlasujících spotřebitelů. „Právě poplatek za předčasnou výpověď smlouvy je aktuálně palčivým problémem řady odběratelů, kteří jsou u dodavatele upsáni na konkrétní období. Pokud chtějí odejít dříve, dodavatelé od nich požadují částky až v řádech několika tisíců korun,“ dodala Jana Poncarová z EnergetickePoradny.cz.