Pokud jsou skutečné podmínky zájezdu zcela odlišné od těch naslibovaných, nebojte se a zájezd reklamujte. Můžete se dočkat nejrůznějšího odškodnění, např. získat určitou částku zpět. Víte, jak takový zájezd můžete reklamovat a kolik můžete získat?
S reklamací neotálejte
Byl vám naslibovaný výhled z hotelového pokoje na moře, klidné večery bez tepající disko hudby, vegetariánská strava, nebo mořská pláž do sta metrů a skutečnost vypadá zcela jinak? Znáte to, když ptáčka lapají, hezky mu zpívají a cestovní kancelář vám naslibuje prakticky cokoliv. Nebojte se, včas se ozvěte, abyste se domohli svých práv. Jako cokoliv jiného, i služby cestovní kanceláře totiž můžete reklamovat. V první řadě však rozhodně s reklamací neotálejte. Zákazník je vždy povinen nahlásit zjištěné závady okamžitě a bez meškání. Pokud byste cokoliv hlásili až doma, na reklamaci nárok ztrácíte. Cestovní kancelář musí nabídnout kompenzaci.
Jak se chránit na cestě do zahraničí
Sedm tipů pro platbu kartou v zahraničí
Autem do zahraničí: na co si dát pozor?
Dovolená přes slevový portál: Nenechte se napálit!
Jako zcela zásadní se považují podmínky zájezdu, které jsou uvedené ve smlouvě a také všeobecné smluvní podmínky cestovní kanceláře. Ty však nemohou v žádném případě jakkoliv omezovat zákonné podmínky. Pokud tedy zjistíte odlišné podmínky od těch ve smlouvě, vydejte se okamžitě za delegátem cestovní kanceláře, nebo poskytovatelem služeb, vadu nahlaste a požadujte náhradní plnění a odstranění závady. Pokud nebude možné závady odstranit, nebo bude náhradní plnění cestovní kancelář odmítat poskytnout, je nutné, aby byl sepsán reklamační protokol, se kterým se na kancelář obrátíte zpátky v České republice. Pokud jste vybaveni fotoaparátem, vše zdokumentujte a fotografie poskytněte cestovní kanceláři.
Kompenzace je přesně stanovena
V některých případech však není možné závadu odstranit a kancelář by měla nabídnout finanční kompenzaci. Podívejme se blíže na nejčastější závady a na to, jakou kompenzaci za ně můžete podle ITQ kodexu očekávat. Pokud je klient ubytován v jiné kategorii ubytovacího zařízení, než bylo slíbeno, měl by očekávat finanční kompenzaci ve výši 10 až 25 procent ceny zájezdu. Další příklady můžete vidět v připojené tabulce.
Nepříjemnosti na dovolené - kompenzační tabulka
Popis nedostatku |
Minimální výše odškodnění v procentech z ceny zájezdu |
Maximální výše odškodnění v procentech z ceny zájezdu |
---|---|---|
Změna rezervovaného objektu do nižší kategorie |
10 |
25 |
Změna rezervovaného objektu do stejné kategorie |
5 |
10 |
Změna rezervovaného objektu do stejné kategorie |
0 |
5 |
Změna místní polohy |
5 |
15 |
Změna způsobu ubytování v rezervovaném hotelu (hotel místo bungalovu) |
5 |
10 |
Změna v typu pokoje - nedodržení typu pokoje |
15 |
10 |
Nedostatky ve vybavení pokoje - chybí balkon |
5 |
5 |
Není výhled na moře |
10 |
10 |
Schází klimatizace |
10 |
20 |
Schází TV |
5 |
5 |
Co je to ITQ kodex?
Míra odškodnění se vypočítává velmi často pomocí tzv. ITQ kodexu. Jde vlastně o pojistný produkt společnosti Etics ITP, která nabízí pojištění cestovním kancelářím v případě úpadku a další služby které jsou spojené s pojistnými událostmi v cestovním ruchu.
Odškodněni můžete být i za ztrátu radosti
Pokud získáte za všechny reklamované závady souhrnné odškodnění, které je vyšší než polovina ceny zájezdu, máte nárok také na kompenzaci „ztráty radosti z dovolené“. Vypočítat přesnou výši odškodného není právě snadné. Promítá se do něj několik faktorů, čím více cestovní kancelář pochybila, tím více odškodné činí. V případě stoprocentního pochybení může klient získat až 2000 korun. Přesné částky odškodnění za ztrátu radosti, spolu s úplným seznamem přesných částek odškodného za jednotlivá pochybení cestovní kanceláře uvádí společnost Eitcs ITP.