"Vedení společnosti vyhodnotilo probíhající restrukturalizaci a konstatovalo, že slibovaná podpora státu pro přepravy jednotlivých vozových zásilek, zůstala jen na papíru," uvedl Nekola s tím, že podle dozorčí rady Carga není možné za stávající situace jednotlivé zásilky dále vozit a křížově je financovat z výnosnějších zakázek. Dopravce kvůli této zátěži totiž není schopen nabízet konkurenceschopnou cenu a prohrává v soutěžích se soukromými dopravci, kterým stát provoz ztrátových zásilek nenařizuje.
"Odbory proto budou chtít slyšet od ministra dopravy Zdeňka Žáka jasné rozhodnutí, zdali chce přepravu jednotlivých zásilek udržet na železnici, nebo zdali ji má Cargo přestat zajišťovat," uvedl předseda OSŽ Jaroslav Pejša. Žákův předchůdce Zbyněk Stanjura sice deklaroval, že jejich provoz podpoří úlevami, žádné se ale ve skutečnosti nepodařilo prosadit. Slevy za použití kolejí ve výši zhruba 300 milionů korun zrušil Drážní úřad a ministerstvo jako odvolací orgán dosud nerozhodlo. Není ani k dispozici lacinější nafta osvobozená od poplatků za obnovitelné zdroje, dodal šéf nejsilnější odborové centrály na železnici.
Podle Nekoly nyní vedení společnosti oznámilo, že hledá úspory odpovídající ekvivalentu platu 1600 zaměstnanců s tím, že zeštíhlení společnosti se nesmí projevit snížením jediné koruny tržeb a zároveň poškodit přepravní síť podniku. Takové zadání je ale nereálné a v konečném důsledku vedení nezbude než začít skutečně propouštět, obává se Nekola.
Mateřské České dráhy v pololetí hospodařily se ztrátou 510 milionů korun. Dceřiná ČD Cargo sice skončila se ziskem 208 milionů korun, byly v něm ale započítány i prodeje dlouhodobého majetku včetně lokomotiv a firma počítala i se sníženými poplatky za použití dopravní cesty, které ale zatím nemá ČD Cargo jisté. České dráhy zaměstnávají zhruba 25.000 lidí, z toho asi 9500 pracuje v nákladním ČD Cargo.