"Pokračování spolupráce metropole s EIB je logickým vývojem v důsledku situace, kdy Praha čeká na asi sedmimiliardovou schválenou evropskou dotaci," řekl náměstek primátora Jiří Vávra (TOP 09).
Praha v minulosti úvěr vyjednala kvůli dokončení stavby metra A z Dejvické do Motola. Důvodem byly právě potíže s čerpáním evropských dotací. EIB nabídla až 11 miliard korun na dobu 30 let s odkladem splatnosti šest let. Úrok by měl podle dřívějších informací činit zhruba dvě procenta, předčasné splacení by bylo možné po 18 letech.
Šestimiliardovou tranši přijala Praha v červenci loňského roku. Celková zadluženost Prahy tak loni vzrostla na 31,4 miliardy korun. Vedení města původně tvrdilo, že všechny peníze čerpat nebude.
Výstavba prodloužení trasy metra A z Dejvické do Motola by měla být dokončena příští rok. Zhruba 7,5 miliardy korun by měla Praha získat z evropských fondů. Metro by mělo odlehčit Vítěznému náměstí a zajistit lepší dopravní obslužnost nemocnice v Motole a sídliště Červený Vrch a Petřiny.
Finanční plán výstavby prodloužení metra A (v mld.Kč)
do 2012 2013 2014 2015 Praha 3,180 - 0,137 0,229 EU - 1,971 5,510 - EIB 4,446 3,600 2,954 - vlastní zdroje DPP 0,473 - - - celkem 8,099 5,571 8,601 0,229
Zdroj: Magistrát hlavního města Prahy
Jana Hrubá rot