Palubní jednotky (OBU jednotky) umožňují komunikaci vozidla s mýtnými branami a jejich prostřednictvím se mýtné na dálnicích platí. Celkem jich je v systému zaregistrováno 670 tisíc, jen ale 530 tisíc z nich dosud stát společnosti proplácí, neboť se obě strany dva roky nemohly dohodnout na ceně plateb za nadpočetné jednotky.
Přestože původně společnost požadovala 1400 korun za jednotku, v polovině srpna se s Ředitelstvím silnic a dálnic dohodla na výrazném snížení ceny na 237 korun za jednotku a rok, což odpovídá ceně stanovené soudním znalcem. Sedminásobné snížení ceny firma zdůvodnila tím, že jde především o palubní jednotky využívané zahraničními dopravci, kteří přes Česko projíždějí jen výjimečně a náklady na jejich provoz v systému jsou tak nižší než u původních jednotek.
Suma 182 milionů, které Kapschi slibuje nynější dohoda, je ale jakousi zálohou. "Jde o maximální finanční objem do roku 2016," řekl ČTK mluvčí českého Kapsche David Šimoník. Peníze mají pokrýt nedoplatky za poslední roky, kdy se Kapsch na placení se státem nedohodl, a zároveň sloužit i jako kredit. Ze něho se bude čerpat v následujících letech až do ukončení spolupráce po roce 2016, dodal Šimoník s tím, že celá částka tak nemusí být vyčerpána.
Platby za udržení palubních jednotek v systému představují pro Kapsch výraznou příjmovou položku. Nad rámec smlouvy podepsané za působení exministra dopravy Aleše Řebíčka se platby za přespočetné jednotky už jednou navyšovaly. Za zhruba 250 tisíc jednotek společnost od státu ročně dostává navíc 350 milionů korun.
Celkem náklady na provozování mýtného systému vyjdou na miliardy korun. Jen letos z výběru mýta od kamionů a autobusů poputuje Kapschi a jejím subdodavatelům téměř 2,7 miliardy korun. Podle náměstka ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyňka Hořelici se letos na mýtném vybere přibližně 8,3 miliardy korun.