"Sazby pro letošní rok jsme opět nastavili tak, abychom byli schopni dostát stále rostoucím závazkům, které z povinného ručení plynou. Proti předchozímu roku šlo o meziroční zdražení povinného ručení v průměru o tři procenta," řekl ČTK mluvčí České pojišťovny Tomáš Zavoral. Ceny pro příští rok budou proti letošnímu roku vyšší v průměru o deset procent. "Určitě ale budeme dále cenově zvýhodňovat zodpovědné řidiče, u nichž je pravděpodobnost výskytu škody nižší," podotkl.
Kvůli tlaku, který na cenotvorbu povinného ručení vzniká v souvislosti se změnou občanského zákoníku, pravidelným a povinným platbám hasičům, je zřejmé, že současné sazby povinného ručení jsou neudržitelné, doplnil mluvčí Allianz Václav Bálek. Zvyšovat se podle něj budou od příštího roku a vždy v rámci výročí platby. Mnozí motoristé tak tuto změnu zaregistrují třeba až ve druhé polovině či na konci roku 2014. Zvýšení se bude pohybovat nejméně o deset procent, dodal.
ČSOB Pojišťovna zdražila letos povinné ručení v průměru o pět procent, ale nebylo to plošné. Dobří řidiči, tedy ti, co neměli bouračku, měli meziročně dokonce o několik procent nižší cenu. "V příštím roce počítáme se zvýšením ceny o 10 až 15 procent, ale nepůjde o skokové zdražení, spíše o průběžné opět s ohledem na rizikovost řidiče," uvedl mluvčí pojišťovny Petr Milata.
U Kooperativy se pojistné navýší v průměru o 15 procent dle rizikovosti klienta, tedy zejména ve vztahu k počtu pojistných událostí. Rozdíl v ceně povinného ručení pro klienta jezdícím bez nehod a 'bouračem' tak podle mluvčího pojišťovny Milana Káni může být několik desítek procent. V letošním roce cenu Kooperativa nezvyšovala.
UNIQA letos do podzimu navýšení sazeb povinného ručení plošně nedělala. "Nyní od listopadu pojistné zvyšujeme a průběžně posíláme navyšovací dopisy klientům v dostatečném předstihu před výročím jejich smlouvy," upozornila mluvčí Eva Svobodová. Navýšení v průměru činí deset až 15 procent, ale je individuální. Řidiči se škodou nebo více škodami v posledních letech mohou zaplatit v příštím pojistném období i vyšší tarif. Naopak u tzv. bezpečných řidičů by se mělo navýšení držet spíše u spodní hranice.
Postupná individuální úprava cen povinného ručení u smluv, které mají výročí po 1. lednu 2014 je podle mluvčího Generali Jiřího Cívky v kontextu legislativních změn logickým krokem. Zatímco řidiči jezdící ohleduplně a bez nehod změnu ceny v souvislosti s novým občanským zákoníkem prakticky nepocítí, rizikoví řidiči musí počítat s výraznějším navýšením. V průměru to bude o devět až 12 procent.
Česká podnikatelská pojišťovna v příštím roce kalkuluje navýšení sazeb v průměru o deset procent. Navýšení ceny povinného ručení však bude podle mluvčí Renaty Čapkové diferencované u různých skupin klientů.
Právní změny platné od ledna 2014 zvýší náklady pojišťoven v povinném ručení o zhruba tři miliardy Kč, tedy o pětinu. Nařízení vlády s účinností od září 2013 stanovilo pojišťovnám platit paušální náhradu 5600 Kč za každou hodinu zásahu hasičů. Vedle toho od ledna vznikne povinnost odvádět nejméně tři procenta z přijatého povinného ručení do Fondu zábrany škod. Ceny pojistek výrazně ovlivní i novela občanského zákona, která přinese vyšší náhrady škod pro poškozené klienty.
Mezi hlavní příčiny předchozího poklesu cen patřila podle odborníků cenová válka mezi pojišťovnami. V posledních dvou letech náklady převýšily vybrané pojistné. Předloni to bylo o procento, v minulém roce o tři procenta. Povinné ručení poskytuje 14 pojišťoven. Počet vozů pojištěných v rámci pojištění odpovědnosti za provoz motorových vozidel, takzvaného povinného ručení, činil v pololetí 6,957 milionu aut. Registrovaných vozidel bylo podle statistiky Centrálního registru vozidel asi 7,6 milionu.