Pokles objemu veřejných zakázek způsobil hlavně úbytek velkých zakázek. Veřejní zadavatelé také loni museli zpracovávat větší množství menších zakázek, což je podle nich spíše zahlcovalo a vedlo k nárůstu byrokracie.
"Jedním z klíčových problémů veřejných stavebních zakázek jsou i dlouhé lhůty pro zadání těchto zakázek, čímž se následná realizace oddaluje, a na trhu tak práce chybí," poznamenal ředitel analytické společnosti CEEC Research Jiří Vacek. Podle něj za to ale ne vždy mohou chyby zadavatelů. "V některých případech totiž průtahy souvisí i s taktickým odvoláváním proti rozhodnutí ze strany neúspěšných stavebních firem, které někdy v rámci konkurenčního boje hodí konkurenci ´vidle do zakázky´," dodal Vacek.
Na počet zakázek měla podstatný vliv předchozí novela zákona o zadávání veřejných zakázek platná od dubna 2012, která snížila hranici pro podlimitní veřejnou zakázku na stavební práce z šesti milionů korun bez DPH na tři miliony korun bez DPH. Při použití metodologicky srovnatelného základu by růst počtu zakázek byl mírnější, meziročně o 8,5 procenta.
České stavebnictví se už pět let potýká s krizí a výrazným propadem. Od roku 2008, kdy bylo stavebnictví na svém vrcholu, klesl objem veřejných stavebních zakázek více než o čtvrtinu (25,9 procenta).