"České stavebnictví je v posledních letech na kolenou, od stavebních firem odešlo několik desítek tisíc zaměstnanců. Vláda může konkrétně pomoct tím, že se intenzivně pustí do výstavby dopravní infrastruktury. Potřebujeme také zlepšit přípravu staveb," uvedl premiér.
Zopakoval, že vláda chce transformovat Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na státní podnik. "Mělo by se věnovat tomu, aby se vykupovaly pozemky v trasách silnic a dálnic. Současně se bude soustředit na to, aby stát dobře kontroloval kvalitu staveb. To minulé vlády velmi často zapomínaly dělat. Přebíraly nekvalitní díla. Pak bohužel velmi těžko doháníme dodavatele v rámci soudních sporů a arbitráží," dodal Sobotka.
Předseda Odborového svazu Stavba ČR Stanislav Antoniv uvedl, že o setkání s předsedou vlády odboráři usilovali hlavně kvůli tomu, že stavebnictví nyní spadá pod pět ministerstev. "Byl jsem rád, že nám pan premiér jasně sdělil, že vláda si je vědoma, že musí připravit jednotlivé kroky. Už na březnovém jednání tripartity by nám měl ministr dopravy představit konkrétní plán přípravy jednotlivých staveb," doplnil.
Premiér i odborový předák se však shodli na tom, že kvůli dlouhé setrvačnosti se první výsledky současných opatření projeví nejdříve v druhé polovině příštího roku.
České stavebnictví je v krizi už pět let. Zatímco ještě v roce 2008 činila stavební produkce 547,5 miliardy korun, za celý předloňský rok se prostavělo 424 miliard korun. Od roku 2009 stavebnictví přišlo o 277 miliard korun. Nedostatek peněz způsobil, že začaly krachovat první stavební firmy. Zatímco ještě v roce 2008 na českém trhu působilo 767 firem s více než 50 zaměstnanci, o čtyři roky později jich bylo 603. Výraznější oživení nečekají stavaři ani v následujících letech.