"Ministerstvo dopravy může vypsat tendry na linky. Ale ministerstvo dopravy je stát a stát je zároveň vlastníkem Českých drah," uvedl Prachař. Dokud v Česku neexistuje institut nezávislého regulátora, vystavuje se tím podle něj ministerstvo dopravy při případném vypsání soutěží hrozbě, že bude ze strany neúspěšných dopravců napadáno za to, že není nezávislé.
Ideální pro efektivní trh na železnici není podle ministra ani to, že České dráhy vlastní nádražní budovy, které by logicky měly patřit Správě železniční dopravní cesty (SŽDC). Ta nyní spravuje koleje. Tento převod se musí dokončit a není možné, aby část infrastruktury vlastnil dopravce a část správce tratí, řekl Prachař.
Problémem je stanovit, co všechno se bude převádět a za jakou cenu, aby se úřad vyvaroval toho, že bude osočován z nedovolené podpory Českých drah. Ministerstvo proto bude před konečným rozhodnutím chtít získat vyjádření Evropské komise, dodal ministr.
Proti prodeji nádraží dlouhodobě vystupuje majitel Student Agency Radim Jančura. "Pokud se tak stane, okamžitě podáme žalobu na krajský soud a podnět k Evropské komisi kvůli nedovolené podpoře," uvedl již dříve Jančura, který na lince do Ostravy provozuje komerční vlaky RegioJet. Dráhy by proti ostatním dopravcům byly podle něj zvýhodněné tím, že stát za miliardy korun prodává jiné státní organizaci majetek, který už fakticky vlastní.
Soupis majetku, který by se mezi organizacemi měl převést, je podle obou státních firem prakticky hotový. Celkem by dopravce za prodej budov a pozemků mohl získat šest až sedm miliard korun. Kromě ministerstva dopravy musí ale pro uskutečnění transakce získat podporu vlády.