"Dokážu si představit, že mnoho Rakušanů nebo Čechů už zvažuje, zda k nám vůbec budou jezdit nakupovat, když budou muset platit za vstup do země," řekl deníku Mittelbayerische Zeitung představitel HBE Bernd Ohlmann. Podle něj znamená zpoplatnění silnic především psychologickou překážku, zahraniční řidiči totiž mohou nabýt dojmu, že v Německu nejsou vítaní.
"Lidé budou nyní velmi pečlivě zvažovat, zda se jim vyplatí jet na denní nákup do Mnichova, když k ceně budou muset přičíst poplatek za užívání silnic. Zákazníci jsou sice velmi mobilní, ale na druhé straně také velmi citliví," dodal Ohlmann.
Obavy mají také provozovatelé lyžařského areálu na Velkém Javoru. Podle nich by mohlo zpoplatnění silnic odradit lyžaře, kteří v zimě do areálu každý den dojíždějí z hotelů na české straně hranice.
Návrh se nelíbí ani ekologickým organizacím. "Poplatek je plošný, takže nijak nebude tlačit řidiče k ekologickému chování," řekla serveru Spiegel Online předsedkyně Spolkového úřadu pro životní prostředí Maria Krautzbergerová. Po zakoupení známky podle ní nebudou řidiči zvažovat žádné alternativy k jízdě autem. Vhodnější by podle ní bylo zavést mýto podle francouzského modelu, aby motoristé platili v závislosti na tom, kolik kilometrů ujedou.
Krautzbergerová také kritizovala Dobrindtův návrh, aby prostředky získané z prodeje silničních známek směřovaly výhradně do rekonstrukcí a výstavby silniční sítě. "Ty peníze by se měly investovat i do železniční dopravy," míní Krautzbergerová.
Kriticky se k návrhu postavily i policejní odbory. V tiskové zprávě uvedly, že nebude v silách policie účinně kontrolovat řidiče na všech silnicích, aniž by se zároveň snížila kvalita policejní práce v jiných oblastech.
Ministr Dobrindt v pondělí představil podrobnosti svého návrhu na zpoplatnění německých silnic pro osobní vozy, který by měl platit od roku 2016. Na rozdíl od původních plánů, které počítaly s poplatky za jízdu po dálnici, by se mělo zpoplatnění dotknout celé německé silniční sítě. Roční známka by průměrně stála 88 eur (zhruba 2400 Kč), cena by se lišila podle stáří vozu a objemu motoru. Majitelům aut registrovaných v Německu by se o cenu známky snížila daň z vlastnictví motorového vozidla. Pro zahraniční řidiče by měly být k dispozici i desetidenní a dvouměsíční známky.