Prodloužení výjimky je dáno tím, že dopravci nemají šanci ovlivnit vznik zpoždění zejména kvůli stavební činnosti na tuzemských tratích.
Nařízení Evropského parlamentu z roku 2007 ukládá dopravcům na železnici mimo jiné to, aby v případě zpoždění nad 60 minut vraceli cestujícím 25 až 50 procent jízdného. Při zpoždění nad 60 minut už by dopravce musel zdarma zajistit občerstvení, ubytování a náhradní dopravu. I toto opatření návrh o pět let odsunul, i když v praxi už mnohdy tato výjimka není využívána.
Výjimka se ale týká i poskytování informací o mezinárodních cestách, které by musel dopravce poskytovat ve všech prodejních místech. To by údajně znamenalo nutnost enormního proškolení personálu.
Vládní novela drážního zákona také nově stanovuje, že rozhodnutí Drážního úřadu bude nově posuzovat soud, a nikoli jako dosud ministerstvo dopravy. Pokud nebude některý ze subjektů souhlasit s rozhodnutím úřadu, bude moci podat pouze žalobu k soudu. V praxi se to týká především prohlášení o dráze, přidělování kapacity dopravní cesty, spory při uzavírání smluv mezi provozovatelem dráhy a dopravcem nebo řízení o dočasném omezení a zastavení drážní dopravy.