\"Jsou to pro nás prakticky konkurenční vlaky do Žiliny přes Ostravu a přes Vsetín,\" uvedl Jančura s tím, že státní České dráhy na těchto linkách dostávají 360 milionů korun na dotacích ročně. Začátkem roku soukromý dopravce nabízel, že by trasy provozoval bez dotací.
\"Oficiální nabídka dosud nedorazila. Až ji ministerstvo obdrží, bude se jí zabývat,\" řekl ČTK mluvčí úřadu Martin Novák. V materiálu pro otevírání železničního trhu soukromým dopravcům z letošního léta přitom mezistátní linky tvoří výjimku, u které se nepočítá se vstupem konkurence a kde úřad i nadále předpokládá objednávání provozu u Českých drah.
Nabídka na provoz linek na Slovensko není zdaleka první, kterou podnikatel vůči ministerstvu dopravy učinil. V minulosti se například pokoušel nahradit státního dopravce na trase mezi Prahou, Brnem a Břeclaví nebo na lince z Prahy do Českých Budějovic. Nabídky na provoz bez dotací ale obvykle obsahovaly podmínku, že na stejné trase nebude jezdit žádný další dopravce. To ale nemůže ministerstvo dopravy zajistit. Objednat si volnou kapacitu na tuzemských kolejích a podnikat zde bez dotací může každá společnost, která splní bezpečnostní kritéria. Podobným způsobem podniká na své komerční riziko Jančurův RegioJet na lince mezi Prahou a Ostravskem.
Soukromá společnost by ráda obě zmíněné linky převzala od prosince příštího roku, uvedl Jančura. Od 12. října dopravce prodlouží dosavadní spojení Prahy, Ostravy a Žiliny dále na Slovensko do Ružomberoku, Liptovského Mikuláše, Štrby, Popradu, Spišské Nové Vsi a do Košic. Zároveň od poloviny letošního prosince zahájí provoz na lince z Bratislavy do Košic.
Na lince mezi Prahou a východoslovenskými Košicemi by se od jara příštího roku měly začít objevovat nové vagony Astra, které pro dopravce vyrobila stejnojmenná vagónka v rumunském Aradu. Zakázka na deset vagonů vyjde na zhruba čtvrt miliardy korun, uvedl dopravce s tím, že na každém spoji by měl být zařazený jeden tento vůz.