Podle ministra příprava kampaně s názvem České Vánoce s regionální potravinou v současné době finišují. Marketingová kampaň má formou spotřebitelské soutěže o ceny motivovat spotřebitele k nákupu výrobků nosících označení Klasa, Regionální potravina či Bio. Marketingová akce je reakcí na dopady ruského embarga na dovozy potravin ze Západu na domácí výrobce.
Ministr chce do budoucna do kampaní více zapojit i samotné výrobce a vysvětlit českým zákazníkům pozitiva nákupu domácích výrobků. \"Že podporuje nejenom toho výrobce, ale že podporuje svoji obec, svůj kraj, svůj stát, tuhle ekonomiku, tohle hospodářství, tuhle společnost,\" podotkl.
\"Jsme si vědomi, že přes řetězce se obchoduje většina domácí potravinářské produkce,\" uvedl Toman podle něhož je však před započetím kampaně nutné stanovit pro obchodníky podmínky pro zapojení do kampaně. \"Podle našeho by měli být obchodníci vedeni k tomu, aby v jejich sortimentu byla zastoupena skutečně většina domácích výrobků označena některou ze značek kvality a původu,\" řekl šéf potravinářů. Takových výrobků je podle něj v současné době zhruba 5000.
Toman se zároveň obává, že řetězce využijí příležitosti a budou takto značené výrobky prodávat ve slevových akcích. \"Což opět přinese největší zisk obchodníkům, částečně spotřebitelům, ale rozhodně to nesplní účel, aby to pomohlo výrobcům,\" poznamenal.
Rusko zakázalo na počátku srpna dovoz zemědělských a potravinářských produktů z Evropské unie, USA, Austrálie, Kanady a Norska v reakci na západní protiruské sankce. Podle Evropské komise zasáhlo ruské embargo zemědělskou produkci z EU v hodnotě pěti miliard eur.
Podle odhadu ministerstva zemědělství přijdou tuzemští vývozci zemědělských a potravinářských produktů přímo na tržbách o 250 až 300 milionů korun. Propad cen v důsledku přetlaku zboží na unijním trhu jim může podle Potravinářské komory způsobit až miliardové škody.