Cebia loni analyzovala 10.000 aut na největších tuzemských prodejních webech podle zveřejněného kódu VIN. Vozidla vybírala náhodně. Prověřovala auta původem z ČR a dovezená ze zahraničí, napříč značkami, modely a různými roky stáří.
\"Nejvíc překvapivé bylo zjištění, že 28 inzerovaných vozidel bylo evidováno jako odcizené v databázi Policie ČR nebo Slovenské republiky,\" uvedl mluvčí Cebie Jan Dryák.
Průměrně byla vozidla stočená o 115.000 kilometrů a rekordní snížení počtu ujetých km bylo zaznamenáno u Škody Octavia, a to o 285.000 kilometrů. Více než pětina vozidel měla záznam o pojistné škodě či detail jeho poškození.
Součástí prověřování aplikací Autotracer bylo i zjištění skutečného roku výroby a jeho porovnání s rokem výroby uváděným v inzerci. Výsledkem byla téměř pětina omlazených vozidel s průměrným rozdílem oproti skutečnosti o 1,4 roku a s rekordním omlazením o čtyři roky. Uvádění nepravdivého roku výroby je rovněž rozšířeným podvodem při prodeji ojetin, který však není tak známý jako stáčení tachometrů. Zákazník však koupí omlazeného a tedy předraženého vozidla rovněž přichází o peníze.
\"Bohužel zhruba polovina autobazarů, které inzerují na internetových portálech, nezveřejňuje u inzerovaných vozidel jejich VIN. Přesto i vozidla, u nichž je celé VIN v inzerátu uvedené, nejsou v pořádku a nemohli bychom je po prověření doporučit ke koupi. Z provedené analýzy je jasně vidět, že zákazník, který si auto neprověří, značně riskuje. Je totiž více než 50 procentní pravděpodobnost, že si koupí auto stočené nebo omlazené a koupě ojetiny se mu tak neočekávaně prodraží,\" uvedl ředitel Cebie Martin Pajer.
V Česku se loni prodalo 620.000 ojetých osobních aut, což představuje meziroční nárůst o deset procent. Jejich hodnota stoupla z necelých 90 miliard korun na více než 127 miliard Kč. Individuálně dovezená auta tvořila 19 procent.