\"Poměr prokázaných porušení meziročně vzrostl a přesáhl polovinu kontrolních zjištění, a to i přes to, že se počet kontrol oproti roku 2013 snížil,\" uvedla ČOI v tiskové zprávě. Předloni uložila ČOI za porušení zákona o spotřebitelském úvěru 132 pokut za téměř 5,6 milionu korun.
Zájemci o úvěr se podle inspekce často nemají možnost na webových stránkách společností seznámit s důležitými informacemi. V mnoha případech byly chybně uvedeny nebo úplně chyběly například roční procentní sazba nákladů, informace o výpůjční úrokové sazbě a také o právu odstoupit od smlouvy. Patnáctkrát inspektoři zjistili, že spotřebitelé nedostali žádné předsmluvní informace.
Podle ředitele ČOI Mojmíra Bezecného by měli klienti znát především takzvanou cenu půjčky, tedy celkovou finanční částku, kterou za úvěr zaplatí. \"Smluvní podmínky by si měli pozorně přečíst a všemi dostupnými způsoby ověřit dříve, než jakoukoliv smlouvu podepíší,\" uvedl Bezecný.
Přímo od nespokojených spotřebitelů obdržela ČOI loni 440 podání kvůli zprostředkování nebo poskytnutí spotřebitelského úvěru. Nedostatky objevili inspektoři u každého pátého, některé z nich jsou stále v šetření.
Kontroly spotřebitelského úvěru patří podle ČOI mezi nejnáročnější, a to jak z hlediska jejich přípravy a odbornosti kontrolních pracovníků, tak i rozsahu kontroly a doby potřebné k seznámení se se všemi materiály. \"Proto jsou tyto kontroly rozloženy v čase, což znamená, že v roce 2014 pokračovaly nebo byly uzavřeny kontroly zahájené v roce 2013 a některé kontroly, zahájené v roce 2014, pokračují v roce následujícím,\" dodala inspekce.