\"Banky investují do kybernetické bezpečnosti stovky milionů korun ročně a jejich zabezpečení je na té nejvyšší úrovni. Hackeři se proto zaměřují na nejslabší článek, kterým jsou klienti,\" uvedl náměstek výkonného ředitele České bankovní asociace Jan Matoušek.
Takzvaný index bezpečnosti, který sleduje vybraná kritéria bezpečného působení na internetu, podle průzkumu mírně stoupl na letošních 61 procent z loňských 60 procent. Přitom letos si již spravuje svůj účet přes internet 82 procent klientů, v roce 2012 to bylo zhruba 65 procent klientů. Na popularitě rovněž získává správa účtu přes mobilní telefon, což využívá téměř čtvrtina klientů.
\"Zásadní nedostatek je ve využívání stejného hesla jak pro přístup ke službám využívajícím velmi důvěrné informace, jako je internetové bankovnictví, tak pro méně zásadní služby, třeba e-shopy nebo diskuzní portály,\" uvedl člen Národního bezpečnostního týmu CSIRT.CZ Pavel Bašta. Heslo je přitom podle něj poslední a často jedinou složkou zabezpečení.
Třetina klientů přitom podle průzkumu zná konkrétní způsob, jakým může dojít k napadení počítače nebo mobilního telefonu. Nejznámější formou hackerských útoků jsou podvodné emaily, které znají tři čtvrtiny klientů bank. Proto lidí častěji zvažují otevření přílohy emailu a jen čtvrtina lidí by do svého internetového bankovnictví vstoupila odkudkoliv.
Průzkum pro ČBA provedla společnost SC&C během letošního února mezi 1055 respondenty ve věku 18 až 80 let v rámci celé ČR.