Suma, kterou hodlá Tokio investovat, je vyšší než předpokládaná kapitalizace vznikající Asijské banky pro investice do infrastruktury (AIIB). Ta by měla mít k dispozici zhruba 100 miliard dolarů. Její zakládající členové, mezi nimiž jsou i zhruba dvě desítky evropských států v čele s Británií a Německem, budou tento týden na setkání v Singapuru rozhodovat o stanovách a provozních detailech. Se zahájením provozu AIIB se počítá v příštím roce.
Japonsko uvedlo, že se hodlá zaměřit na podporu projektů vyznačující se \"vysokou kvalitou\". Příjemcům hodlá například pomoci využívat poradenství ohledně nižšího znečištění životního prostředí při výstavbě silnic a železnic. V tom je podle agentury Reuters možné vidět nepřímo vyjádřený protiklad k AIIB, jejíž projekty by podle Washingtonu životní prostředí nemusely odpovídajícím způsobem chránit.
Agentura AP uvedla, že Japonsko má značný zájem na tom, aby rostoucímu vlivu Číny v regionu vzdorovalo. Podle analytiků se budou konkurující si snahy obou zemí pravděpodobně spíše doplňovat, než aby stály proti sobě. Souvisí to se situací v regionu, který životně důležitou infrastrukturu nutně potřebuje.
Čína je druhou a Japonsko třetí největší světovou ekonomikou. Plán, který premiér Abe oznámil na sympoziu asijských expertů a úředníků, převyšuje podle japonských činitelů minulé investice Tokia do infrastruktury o zhruba 30 procent.
Zhruba polovinu slíbených finančních prostředků budou přidělovat rozvojové agentury napojené na stát. Zbytek bude rozdělován ve spolupráci s Asijskou rozvojovou bankou (ADB).