Tanker Theo T Panamax vyplul z Texasu před necelými třemi týdny a ve středu zakotvil ve francouzském přístavu Fos u Marseiile. Společnost Vitol, která dodávku koupila, nechá ropu přepravit ropovodem do jedné ze svých dvou rafinerií v Evropě, nejspíše do závodu v Cressieru ve Švýcarsku, sdělily listu zdroje z odvětví obchodu s ropou. Druhým možným cílem je rafinerie firmy v Bavorsku.
Vitol naložil tanker směsí ultralehké ropy, kterou společnost ConocoPhillips vytěžila z texaské břidlicové formace Eagle Ford. Pro americké těžaře tohoto typu ropy je podobný kontrakt výhodný proto, že většina rafinerií na americkém pobřeží Mexického zálivu je nastavena na zpracování těžší ropy.
Na cestě do Evropy je další americký tanker Seaqueen. Ten by měl podle listu ještě dnes dorazit do Rotterdamu.
Kongres v polovině prosince schválil návrh rozpočtového zákona, který zahrnoval i zrušení 40 let starého zákazu vývozu ropy ze Spojených států. Zrušení zákazu exportu bude mít na odvětví těžby ropy v USA bezprostředně jen malý vliv, v dlouhodobějším horizontu by však dopady mohly být zásadní. Pomůže to americkým těžařům ropy z břidlicových ložisek a zajistí Spojeným státům větší vliv na světovém energetickém trhu.
Vzhledem k současnému vysokému převisu nabídky nad poptávkou na světovém trhu s ropou se neočekává, že zrušení zákazu by v nejbližší době mohlo vést k dodávkám americké ropy do zahraničí ve větším měřítku. Mohlo by však americkým těžařům poskytnout větší flexibilitu.
Spojené státy v současnosti těží zhruba 9,2 milionu barelů ropy denně, z toho asi polovina pochází z břidlicových ložisek. Do USA se dováží dalších zhruba sedm milionů barelů denně.