„Co se týká moderních platebních technologií, lokální trh dlouhodobě potvrzuje, že Češi jsou nadšenými průkopníky v oblasti inovací. V bezkontaktním placení jsou již několik let absolutními lídry Evropy. Ve srovnání patnácti trhů si pevně drží první pozici. Nejvíce se jim blíží Poláci a Slováci, kteří aktuálně provádějí bezkontaktně přibližně každou druhou platbu,“ říká Marcel Gajdoš, regionální manažer asociace Visa Europe pro Českou republiku a Slovensko.
Největší boom zažívají restaurace
Rostoucí oblibu bezkontaktních plateb u spotřebitelů potvrzují meziroční nárůsty v řádech desítek až stovek procent napříč všemi oblastmi prodeje. Nejvýraznější navýšení počtu transakcí v rámci Evropy jsou patrná v oblasti každodenních nákupů – tedy v restauracích (+ 153 %), obchodech (+ 146 %) a supermarketech (+ 119 %).
„Tento markantní nárůst v oblasti bezkontaktního placení ovlivňuje hned několika skutečností. Za prvé stále více lidí vlastní a používá bezkontaktní platební kartu – v Evropě nyní registrujeme 165 milionů bezkontaktních Visa karet. V České republice je to pak více než 3 miliony, což je meziroční nárůst 19 %. Za druhé jde rozvoj inovativních metod placení ruku v ruce se zdokonalováním akceptační sítě – ke konci dubna jsme v rámci Evropy registrovali 3,2 milionu platebních terminálů u obchodníků, což je takřka o čtvrtinu (23 %) více než před rokem. Na českém trhu jich aktuálně máme 142 000, z nichž je více než 85 000 bezkontaktních. U bezkontaktních terminálů se tak jedná o 55% nárůst,“ vyčísluje Marcel Gajdoš.
V neposlední řadě uvádí Marcel Gajdoš jako velmi důležité také pronikání bezkontaktních plateb do oblasti dopravy. Jen v Londýně bylo od spuštění bezkontaktního placení v MHD uskutečněno přes 400 milionů jízd zaplacených pípnutím. „Po vzoru Londýna nyní intenzivně pracujeme na tom, aby podobně efektivní řešení fungovala i u nás. Nejblíže k tomu má Ostrava, která na „londýnský“ systém přejde už během letošního léta,“ doplňuje Gajdoš.
Evropa: Vývoj podílu bezkontaktních plateb v rámci všech karetních transakcí v místě prodeje
Březen 2013 | Březen 2014 | Březen 2015 | Březen 2016 |
---|---|---|---|
1,7 % | 4,1 % | 10,4 % | 21,1 % |
každá 60. platba | každá 24. platba | každá 10. platba | každá 5. platba |
Zdroj: Statistiky Visa Europe