Stibor: Našich služeb již využilo přes milion klientů

19.12.2005 | , Finance.cz
INTERVIEW


perex-img Zdroj: Finance.cz

Nákup na splátky si zvláště před Vánocemi získává stále větší popularitu. Právě na toto téma jsme si povídali s Milošem Stiborem, generálním ředitelem společnosti Home Credit.

Jak dlouho se společnost Home Credit pohybuje na trhu spotřebitelského financování a s jakými výsledky? Jaká je její současná pozice?
Home Credit zahájil svoji činnost v roce 1997. Jako malá česká firma tehdy zaměstnával zhruba 15 zaměstnanců. Po osmi letech podnikání se jejich počet 20 krát zvýšil, tedy na současných 300. Růst zájmu o půjčky v tomto sektoru si stále udržuje svoji dynamiku, což je vidět i na obchodní historii Home Creditu. V roce 2000 náš obrat činil 1,71 miliardy korun, v roce 2002 už 3,67 miliardy a v roce 2004 jsme dosáhli obratu 6,24 miliardy korun. Letos se na českém trhu odhaduje určité zpomalení meziročního přírůstku poskytovaných spotřebitelských úvěrů, a to na 15 až 20 %. Home Credit však již během prvních devíti měsíců roku meziročně navýšil objem poskytnutých úvěrů o 36 % z loňské 3,5 miliardy korun na letošních 4,8 miliardy korun. Dalším mezníkem byl i náš miliontý zákazník, kterého jsme obsloužili během prvního pololetí letošního roku. Home Credit se tak v současné době řadí k lídrům českého trhu spotřebitelského financování.

V jakých dalších zemích společnost Home Credit působí?
Celá skupina Home Credit působí v České republice, Slovenské republice a Ruské federaci. Za prvních šest měsíců roku 2005 financovala nákupy v celkové hodnotě 20 miliard Kč, což znamená nárůst o 113 % oproti prvnímu pololetí roku 2004.

Plánujete rozšířit své aktivity i do dalších států?
V současné době naše finanční skupina analyzuje potenciál pro klíčové oblasti podnikání v několika státech, a tedy zvažuje i případný vstup na další trhy. O případné regionální expanzi budeme včas informovat, v této chvíli nemohu říci více.

Vaší doménou jsou především spotřebitelské úvěry. Jak hustá je síť společnosti Home Credit, tj. kde všude lze tento produkt sjednat?
Mezi konkurenční výhody Home Creditu patří silná přítomnost v místě prodeje. Spotřebitelské úvěry mohou naši klienti získat na více než 5 000 obchodních místech po celé České republice. Síť distribučních kanálů zahrnuje prodejce elektroniky sdružené v alianci hele, sítě obchodů s nejrůznějšími druhy zboží a přímý prodej. Nedílnou součástí obchodní sítě jsou také specializované distribuční kanály – cestovní kanceláře nebo zdravotnická zařízení, kde poskytujeme Medifin. To je spotřebitelský úvěr určený na financování nadstandardních lékařských zákroků a pomůcek.
Držitelé stříbrné karty Home Credit ji mohou využít ve všech obchodech a u všech bankomatů na celém světě, všude tam, kde jsou akceptovány karty značky Maestro.

Úvěrové produkty tedy i spotřebitelské úvěry si v posledních letech získávají stále větší popularitu. Čemu přisuzujete vysoký nárůst žadatelů o financování nákupů prostřednictvím splátkových společností?
Zákazníci oceňují především jednoduchost a dostupnost služeb. Pro své nákupy využívají akčních cen zboží, ale jsou také ochotni investovat do kvalitnějších a moderních technologií, pro jejichž úhradu využívají zmiňované spotřebitelské úvěry. Neméně podstatným faktorem je také postoj spotřebitelů k nákupům na splátky. V posledních letech je tato forma financování již zcela běžným nástrojem řízení rodinných financí. Postupně se tak přibližujeme k situaci v ostatních státech Evropské unie nebo USA.

Domníváte se, že tento trend bude i v budoucnu pokračovat nebo lze očekávat spíše útlum?
Obecně se domnívám, že lidé si budou peníze půjčovat stále. A co se týče konkrétně splátkového prodeje, ten bude mít své místo na trhu i navzdory rostoucímu tlaku bank. Každý ze subjektů totiž nabízí jiné produkty určené pro jiné klienty. Doménou splátkových společností zůstane silná přítomnost přímo v místě obchodu a z toho plynoucí rychlost a jednoduchost vyřízení úvěru na konkrétní zboží. Také nákupní úvěrové karty jsou a zřejmě ještě nějakou dobu zůstanou dostupnější alternativou bankovních kreditních karet.

Pojďme se nyní věnovat samotnému nákupu na splátky. Co vše potřebuje potencionální klient, který se rozhodne pořídit si věc na splátky? Můžete uvést jednoduchý postup při uzavírání smlouvy?
Klient prokáže svoji totožnost platným občanským průkazem a druhým dokladem totožnosti (řidičský průkaz, cestovní pas, rodný list či zbrojní průkaz). Dále je v některých případech zapotřebí předložit potvrzení výše příjmů klienta,  tento doklad naši klienti nepotřebují při úvěru do 20 tisíc Kč ve vybraných prodejnách obchodní sítě. Samotné schválení úvěru je pak již velmi rychlé, trvá přibližně 3 minuty.

Je vždy zapotřebí ručitel, nebo lze úvěr získat i bez něj?
U úvěrů do 30 000 Kč, kterých je naprostá většina, ručitele nevyžadujeme.

Jaká je maximální možná výše poskytovaného úvěru?
Maximální výše úvěru od Home Creditu není omezená.

Co všechno si lze na splátky pořídit? Jaký sortiment zboží si pořizují lidé na splátky nejčastěji?
Na splátky se nejvíce, a to během celého roku, ale i o Vánocích nakupuje spotřební elektronika. Před Vánocemi převažuje zájem spotřebitelů zejména o tzv. elektroniku černou, tedy televizory, videa, DVD, Hi-Fi soupravy apod. Vzhledem ke značnému poklesu cen moderních technologií letos pravděpodobně výrazně vzroste poptávka po televizorech s plazmovou nebo LCD obrazovkou, dále po DVD a domácích kinech. Atraktivními dárky zejména pro mladé by mohly být také MP3 přehrávače, discmany a digitální fotoaparáty. Kromě elektroniky se na splátky nakupují také například mobilní telefony, výpočetní technika, nábytek apod. Z méně častých (sezonních) komodit je to například financování dovolené nebo nadstandardních zdravotních a kosmetických zákroků.

Období vánočních svátků bývá pro splátkové společnosti nadmíru úspěšné, jelikož zájem o nákup na dluh enormně roste. Platí to i pro tento rok? Můžete rostoucí zájem vyjádřit čísly?
Poslední čtvrtletí bývá výrazně nejsilnějším obdobím posledních let,  podobně je to i v letošním roce.  Novým trendem je však také to, že naši klienti stále častěji nakupují na splátky během celého roku – podle aktuálních potřeb a s využitím akčních cen a slev zboží nebo splátkových produktů. Velmi silné byly například i loňské „novoroční“ nákupy.

Máte v tomto období  pro své klienty nachystanou nějakou akční nabídku?
Akční nabídky připravujeme pro naše klienty v průběhu celého roku, výjimkou tedy není ani období Vánoc. Z výhod, které mohou naši klienti nalézt u produktů Home Creditu je to např. možnost volby akontace od 0 %, výše měsíční splátky, doby splácení, odkladu splátek, apod. To jim umožní nastavit si splátkový režim přesně podle jejich potřeb a možností. Co se týče ceny úvěrů, klienti v naší nabídce naleznou také produkty, které mají nulové RPSN.
Speciální akce připravujeme v průběhu celého roku také v prodejnách aliance hele, kde zákazníci při koupi zboží z letákové nabídky získávají hodnotný dárek zdarma a mohou využít i zvýhodněného prodeje na splátky. V prosinci - konkrétně od 9. 12. - 24. 12, se jedná o nákup na splátky bez navýšení, tj. s 0 % RPSN.

Od začátku příštího roku začne fungovat společná databáze bankovních a ostatních finančních subjektů monitorující úvěrové vztahy u nás. Je do tohoto projektu začleněna i společnost Home Credit?
V současné chvíli nikoli, Home Credit je jedním ze zakládajících členů databáze SOLUS. Do budoucna se však nebráníme žádné spolupráci. V zájmu obou stran, klientů i věřitelů je, aby byly všechny procesy kolem půjček co možná nejvíce zjednodušené a rychlé. Rychlost a jednoduchost získání půjček však vytváří určitý prostor i pro klienty, kteří se  mohou dostat do prodlení se splácením. Banky, stavební spořitelny, splátkové a leasingové společnosti si své klienty stále pečlivěji prověřují, protože zodpovědné úvěrování a minimalizace rizika předlužení je v zájmu všech seriózních společností. Proto jednak každá společnost individuálně vyvíjí interní skóringové procesy a jednak se sdružují v bankovních a nebankovních registrech, které v různých formách evidují úvěrovou historii žadatelů o úvěr.

Jaké jsou plány společnosti do budoucna? Prozradíte nám, co nového chystáte pro své klienty v dalším roce?
Každá ze společností, která si chce zajistit své místo na trhu, hledá nové produkty a nové cesty k zákazníkovi, ani Home Credit není výjimkou. Stejně jako v minulých letech i do budoucna připravujeme několik novinek a inovací. O našich záměrech však chceme nejdříve informovat naše klienty a teprve potom konkurenci.

Děkujeme za rozhovor
Lukáš Buřík, Finance.cz

 

Ing. Miloš Stibor - narozen v roce 1964, promoval na Vysokém učení technickém v Brně, obor ekonomika a řízení strojírenské výroby. V letech 1987 - 1991 pracoval jako ekonom v TOS Kuřim a v roce 1992 v První brněnské strojírně. V letech 1992 - 1997 působil ve funkci ředitele pobočky Evrobanky v Brně. Podílel se na založení společnosti ČP Leasing, kde od roku 1997 pracoval jako ředitel pobočky a člen představenstva, později ve funkci generálního ředitele a předsedy představenstva. V současnosti působí na pozici generálního ředitele a předsedy představenstva společnosti Home Credit a zároveň předsedy představenstva Home Credit Slovakia.

Autor článku

Lukáš Buřík  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: INTERVIEW