V Česku existuje několik druhů úvěrových registrů, které evidují záznamy o dlužnících. My se dnes zaměříme na dva z nich. První z nich provozuje ČNB, jmenuje se Centrální registr úvěrů a jeho předmětem jsou současné a potencionální závazky bankovních klientů – fyzických osob podnikatelů a právnických osob, s výjimkou bank a poboček zahraničních bank. Další spravuje soukromá společnost Czech Credit Bureau (CCB), jmenuje se Bankovní registr klientských informací (BRKI) a eviduje závazky fyzických osob – občanů i podnikatelů, kteří mají úvěr u některé ze účastnických bank. Stejná společnost spravuje i Nebankovní registr klientských informací (NRKI). Oba tyto registry spravované společností CCB si ve druhé polovině ledna začnou vyměňovat informace mezi sebou, což přinese bankám a ostatním nebankovním společnostem snížení rizik plynoucích z neznalosti žadatele o půjčku a jeho platební morálky. Jejich klientům pak snížení (ale i zvýšení) šance na přidělení úvěru a ovlivní to stanovení výše jeho úrokové sazby v závislosti na jeho platební morálce vyplývající z úvěrové zprávy registru.
Centrální registr úvěrů
Jeho provozovatelem je ČNB. Registr obsahuje tyto údaje :
-
Identifikační údaje o klientovi (právní forma, IČO, název, adresa sídla, země, ekon. sektor apod.)
-
Identifikační údaje pohledávky (číslo pohledávky, datum vzniku a splatnosti pohledávky, typ a další věcné specifikace pohledávky, stav pohledávky)
-
Hodnoty pohledávky (celková výše pohledávky, aktuální zůstatek pohledávky, jistina po splatnosti, úroky a poplatky po splatnosti, počet dnů splatnosti)
-
Další proměnné vztahující se k pohledávce (měna pohledávky, typy zajištění pohledávky, odvětvová klasifikace pohledávky)
Účastníkem registru jsou všechny banky a pobočky zahraničních bank působících na území ČR a další osoby, stanoví-li tak zvláštní zákon (v současnosti Česká konsolidační agentura). Tyto společnosti musí měsíčně aktualizovat své údaje v databázi CRÚ. Přístup k informacím z registru mají účastníci registru a ČNB jako jeho provozovatel. Klient o němž jsou v registru vedeny informace má právo požádat o pořízení výpisu z registru (cena výpisu je 400 Kč). CRÚ zahrnuje údaje podléhající bankovnímu tajemství. Dle Zákona o bankách není poskytnutí údajů z databáze registru porušením bankovního tajemství pokud účastník CRÚ přistupuje k údajům o klientech jiného účastníka stejně jako k údajům svých klientů.
Bankovní registr klientských informací (BRKI)
Jeho provozovatelem je společnost CBCB, a.s. (Czech bankink credit bureau), kterou vlastní těchto pět bank:
-
Česká spořitelna
-
ČSOB
-
Komerční banka
-
GE Money Bank
-
HVB Bank
Služby spojené s jeho provozem zajišťuje výše zmíněná společnost CCB.
Registr obsahuje :
-
Informace o kreditních operacích, nikoliv aktivní zůstatky na účtech klientů bank
-
Pozitivní i negativní informace o bonitě, důvěryhodnosti a platební morálce klientů
Účastníky registru jsou banky vlastnící CBCB a tyto další společnosti:
-
Bawag Bank
-
Citibank
-
Českomoravská stavební spořitelna
-
eBanka
-
Hypoteční banka
-
HYPO stavební spořitelna
-
Modrá pyramida stavební spořitelna
-
Raiffeisenbank
-
Raiffeisen stavební spořitelna
-
Stavební spořitelna České spořitelny
-
Volksbank
-
Wüstenrot hypoteční banka
-
Wüstenrot stavební spořitelna
-
Živnostenská banka
Přístup k informacím z registru mají pouze společnosti, které do něj přispívají. Výměna dat mezi účastníky a registrem není, jak jsme uvedli výše, porušením bankovního tajemství, probíhá po zabezpečených privátních linkách, údaje jsou šifrovány a přístup je možný pouze k jednotlivým záznamům, takže hromadné dotazy nejsou možné.
Pokud vás zajímá zda jste a jaké informace jsou o vás v registru vedeny, je to možné prostřednictvím žádosti o výpis z registru, kterou je možné doručit osobně CBCB – Czech bankink credit bureau, a.s., nebo prostřednictvím elektronické pošty na adrese klient@cbcb.cz. Cena za výpis je 100 Kč při formě Standart (vyhotovení do 30 dnů) a 200 Kč při formě Expres (do 24 hod od doručení žádosti). Pokud zjistíte, že informace o vás uvedené jsou chybné, či nepřesné je možné podat žádost o opravu nepřesných a nepravdivých údajů na základě které CBCB informaci prověří, opraví popřípadě z registru vymaže.
Počet registrovaných fyzických osob s alespoň jedním úvěrem, či žádostí o něj činil na konci roku 2005 více než 3,9 mil. a počet smluv vedených v registru byl ke konci stejného roku 7,8 milionu. Banky podaly za rok 2005 celkem 1,68 mil. dotazů do registru.
Z výše uvedených údajů je zřejmé, že banky při posuzování žádosti klienta o úvěr informací z těchto úvěrových registrů hojně využívají a vyplatí se tedy být "dobrým“ klientem. Jak jsme již výše uvedli chystá se výměna informací mezi bankovním a nebankovním registrem. Více o tomto tématu, jak je to s právním základem pro takovou výměnu, jak banka s informacemi o klientech nakládá a o nebankovních registrech u nás vám přineseme v příštím článku.
Závěr
Pokud vás zajímají informace, které jsou o vás v úvěrových registrech uvedeny je tedy možné je za úplatu zjistit a v případě Bankovního registru klientských informací i změnit. Banky tyto informace využívají jak pozitivně, tak i negativně a proto je dobré vědět jaký záznam v úvěrovém registru máte.